Persicaria

• kuuk

Leuk onderwerp Margriet, zeker voor tuinleken als ik. Hier ga ik dus veel opsteken…..

Persicaria…. (hoop dus maar dat hier veel over te vertellen is :D)

• ria

Leuk idee Margriet.En een leuke voorzet van Kuuk.

Mijn favoriete Persicaria is Persicaria polymorpha. Je moet er wel de ruimte voor hebben, maar verder heeft hij alleen maar goede eigenschappen:

Een dijk van een plant, bijna 2 meter hoog en 2 meter breed met witte bloempluimen. Hij valt niet om en bloeit eindeloos door en zaait zich absoluut niet uit, zoals vele andere Persicariasoorten. Na de bloei verkleuren de pluimen naar rose en blijven dan nog heel lang mooi, tot de kou er een eind aan maakt en hij in elkaar zakt. In het voorjaar alles afknippen en dan begint het feest weer opnieuw.

Ik heb nog meer soorten Persicaria in de tuin, ze bloeien zo lekker lang. Misschien wil een ander daar iets over kwijt.

Groetjes,

Ria

• lutetia

Mij bevalt de Persicaria Ampiplexa heel goed;ik heb een diep-donkerrode met dezelfde eigenschappen als van de vorige;Zij staat in een hoekje van de tuin waar ze haar gang mag gaan;elk jaar haal ik er opzij wat van af voor onze Culemborgse plantenmarkt. luut

• Carin64

Ik heb ook de polymorpha en het is inderdaad een prachtplant. Staat bij mij in halfschaduw en doet het ook daar prima.

Verder heb ik de amplexicaulis Inverleith ( vrij laag met kortere aren) a.Fat Domino (vrij grof met grote dikke donkerrode aren) a.Orangefield (oranjeroze aren, niet grof en niet te hoog), a.Fascination (afgelopen najaar gekocht, kan ik nog niks over zeggen) a. Pink Elephant (vrij laag, leuke roze slurfbloemen) en een onbenaamde witte en lichtroze. In tuinbladen lees ik dat ze zouden woekeren, maar de planten en soorten die ik heb doen dat absoluut niet. Ik heb ze pas een paar jaren in de tuin, omdat ik ze in andere tuinen altijd saai vond met veel blad en weinig bloemen. Totdat ik er een kocht voor een nieuwe border en ontdekte dat er wel degelijk soorten zijn met minder blad en meer bloemen. Maar er zit dus wel veel verschil in de rassen. Er is veel aan verbeterd de laatste jaren. Ik vind ze wel een beetje droogtegevoelig. Als het voor hen te droog is, krijgt het blad wat blijvende schade, maar niet ernstig. Dat is het enige nadeeltje, verder prima plant. Heb ook wel wat zaailingen gevonden en opgepot, maar het merendeel al weggegooid omdat ze totaal niet leken op de ouderplant en grof blad met kleine bloemen hadden. Zaaien is dus geen goed idee. Scheuren kan prima.

• Margriet

Polymorpha is bij mij nog steeds een wens…….(hint hint) Kon nooit vanwege ruimtegebrek, maar kom maar op! :-)

Ik heb enorm goede ervaring met Persicaria amplex. Fire Tail. Wat een taaie rakker. Zand, schaduw, op het oosten, in de verdrukking van een hulsthaag. En dan toch die fraaie, vrolijke, rozerode staarten de lucht in schieten. Wat een plant! (op zand). Ik ben er heel blij mee.

Mag ik een zijweg naar polygonatum maken? Gr. Margriet.

• martine

Vind ik ook een hele mooie plant: vooral de amplexicaulis, er is er 1 die rood bloeit volgens mij. Volgend jaar krijgen wij de groenstrook achter onze tuin in beheer van de gemeente en dan komt ie er zeker in, vooral nu ik lees dat het woekeren wel meevalt, daar was ik nl wel een beetje bang voor!

• Hinke

De Polymorpha heb ik afgelopen herfst net weggehaald, ik heb nog een deel in een pot gezet want hij is prachtig maar viel toch te veel voorover op de plaats waar ik hem had staan. Ik ga proberen er in het voorjaar een andere plek voor te zoeken maar dan wel ergens waar hij geen kwaad kan want hij krijgt wel enorme uitlopers.

De Fire tail heb ik ook, schitterend blijft mooi op zijn plaats en woekert niet.

En dan nog de Bistorta Alba als ik het goed heb, dit is een enorme woekeraar dus je blijft wegsteken maar ik heb hem ooit bloeiend gehad met donker paarse tulpen, kan ik zo snel geen foto van vinden maar dat was prachtig.

Hinke.

• kuuk

Was gewoon nieuwsgierig wat er over deze plant te vertellen was maar… nu staat ie op m'n wensenlijstje :D.

• Carin64

Weet je zeker dat het de P. Polymorpha is, Hinke? Ik heb de mijne al jaren en het is een hele compacte pol. Er is nog nooit iets van een uitloper aan gekomen en ik heb ook nog nooit gehoord of gelezen dat hij uitlopers maakt. Over deze plant wordt juist altijd gezegd dat hij absoluut niet woekert.

• Carin64

Hinke, weet je zeker dat het een p.polymorpha is? Mijn plant is al jaren een zeer compacte pol zonder enige uitloper. Ook in de boeken en op internet staat juist dat het een totaal niet woekerende persicaria is, anders dan sommige andere persicaria's.