Phlomis russeliana

• Hinke

Ik ben dol op geraniums in mijn tuin, ik heb er vele soorten maar ook een favoriet is de Phlomis russelina. Een aantal jaren geleden heb ik 1 (of meerdere?) planten gekocht bij Margriet, ondertussen heeft het zich helemaal uitgebreid. IJzersterk, staat op een plek waar wind, kou water alles vrij spel heeft maar overleefd alles en waait niet om.

In de zomer mooi

maar ook in de winter

Hinke.

• kuuk

Echt mooie foto's. De bovenste is mooi maar de onderste is bijna nog mooier.

Is inderdaad een pracht plant die je niet veel ziet.

• martine

Zeker, is ook heel erg mooi, staat bij mij ook op het verlanglijstje, zoals nog heel veel andere schoonheden…..

• Paula

Bij mij groeide hij wat àl te enthousiast!! In èèn jaar bijna 1 meter in doorsnee. En uitzaaien ook nog. Ik had de plant van zo'n postbedrijf, Bakker geloof ik. Ik had de Meconopsis betonifolica besteld en wist niet hoe de bladeren eruit zagen. Heel blij was ik dat ie zo goed groeide, tot er bloemen in kwamen:(

Paula

• anneke Im

Ik heb hem ook in de tuin en vind het een dankbare plant

Paula .inderdaad kan hij woekeren maar met beleid hou ik hem wel in toom .steek ieder jaar wel een stuk af .

groet Anneke

• Hinke

Ik vind dat woekeren wel meevallen. En als het al te groot wordt is het vrij gemakkelijk weg te halen maar het hangt natuurlijk ook van het soort tuin af, hij heeft wel wat ruimte nodig.

Hinke.

• Carin64

Ik hem hem lang geleden een paar jaar in de tuin gehad. Ik had hem zelf gezaaid en het eerste jaar bloeide hij mooi, het tweede jaar een paar bloemen en toen niks meer. Ik denk dat de grond hier te rijk is. Ook had ik toen minder plekken met volle zon dan nu. Ook het roze zusje heb ik ooit geprobeerd, maar dat vond ik maar een lelijke slungel.

• Margriet

Phlomis is hier een prachtige plant. Ik heb vrij arme en droge grond. Hier floreert hij. Phlomis russeliana is hier een blijvertje, moet hem wel inperken want hij gaat hier aan de wandel. Tussen de stoeptegels zelfs. Zon, droog, niet te voedzaam, dat lijkt mij de wonderformule voor Phlomis Russeliana.

Phlomis Amazone kweek ik voor de kwekerij. In pot prachtige planten, heel ander blad en veel belofte. Van klanten hoor ik complimenten. Ik heb hem zelf nog NOOIT in bloei gehad hier. Grrrrr. Ik plant elk jaar wel ergens een Amazone, het blad blijft prachtig, soms zie ik dat niet eens terug trouwens, bloeien homaar. Ik wil ook een roze Phlomis bloeiend in de tuin! :-)

Gr. Margriet.

• mike

Ja, een prachtige en heel gemakkelijke plant. Vooral op hellingen en op arme grond. Nattigheid of zware, natte klei wordt minder goed verdragen. Op geschikte plekken sterk uitbreidend, maar als je tuin groot genoeg is, is dat niet hinderlijk. De bloei is idd prachtig en ik geniet vooral van als de puttertjes in de herfst de zaden komen eten…

• Hans

Hier volgt een algemene beschrijving van alle Phlomissoorten:

Phlomis (Labiatae)

Brandkruid

Geslacht van 100 soorten zomerbloeiende,groenblijvende vaste planten,struiken,halfstruiken,gekweekt om de opvallende,monnikskapachtige bloemen in dichte kransen en om de bladeren. Volledig winterhard tot vorstbestendig. Liefst volle zon en goed doorlatende bodem. Vermeerderen uit zaad in de herfst; heesters ook uit halfverhoute stek in de zomer.

m.v.g.

Hans:D