problemen plumeria/frangipani

• loes

ik heb een plumeria van ongeveer 40cm hoog, met 2 “armen”. aan het einde van de zomer is aan de een, een nieuw uitlopertje gegroeid en de ander heeft zich weer in 2en gesplitst. heb hem uiteraard binnengehaald en redelijk droog gehouden. bladeren afgevallen/geknipt, want dat doet hij van nature ook. nu zag ik dat onder de ene uitloper, een verschrompeling begint en ben bang dat aan de andere kant hetzelfde gaat gebeuren. heel veel spitwerk levert het advies (plumeria.101.com) op dat je dit beter met een scherp, schoon mesje weg kan snijden en zover tot er geen spoor meer is van de verrotting. lijkt mij ook de enige oplossing. de rest is goed dik en gezond. zal hem nu maar verder geen water meer geven, want dat moet blijkbaar pas als hij weer wat tekenen van leven geeft. zijn hier nog meer liefhebbers van deze bijzondere plant ? en wat zijn de ervaringen ?

grts en een fijne, rustige zondag.

• anneke Im

Loes van die had ik toch ook een stek gehad van jou? Die doet het ook nu zo rot

.De grond was wel erg nat geworden door de regen van de laatste tijd

ook deze zomer een nieuwe uitloper gemaakt en blaadjes er aan die zijn ook nu af gevallen .

ben je nog in Dordrecht geweest? Ben haast niet op de pc heb een beklemde zenuw van uit mijn rug naar mijn onder been .niet leuk!!!

groetjes Anneke

• loes

vond je al zo stil, anneke. wat jammer dat je nu met zo'n ellendig mankement zit. weet er alles van. hoe kom je eraan en hoe kom je er af.

nee, de plumeria heb ik afgelopen maart meegebracht uit za. daar worden het hele bomen en daar kan ik alleen maar van dromen. denk dat het plantje waar jij aan denkt, de plumbago rosea is. heb ik ook nog staan. heeft niet gebloeid zoals het hoort, maar leven nog wel. mischien volgend zomer. :(

was even in de voorstraat, maar er waren nu even geen kleine zakken p. binnenkort nog eens vragen.

hoop dat er snel verbetering in de pijn komt. groetjes

• lutetia

Met de Plumeria heb ik geen ervaring;met de Plumbago wel;de Pl.Rosea of Indica bloeit bij mij altijd in de winter;zij staat nu al 4 weken te bloeien;geef je haar mest?Dat heeft ze voor de bloei wel nodig. Luut

• loes

hoi luut, meen me te herinneren dat hij in het begin midden in de winter van die prachtige lange bloeiaren had. ging maar eindeloos door. hij heeft wel buiten gebloeid afgelopen zomer, want ik heb ergens op mijn fotos nog de bloemetjes staan. ik was in aug bij een kweker en die had vrij kleine planten staan die allemaal volop stonden te bloeien. blijven dus maar hopen.

groetjes loes

• mike

Hoi Loes,

Plumeria, - droog, droog en nog eens droog. Vooral tegen en in de winter. In de zomer al amper water, lekker in de zon en zo warm mogelijk. In de winter is het in de kas te koud, dus binnenshuis bij minimaal 12 graden. Spint ligt dan op de loer, dus in de gaten houden. Zo min mogelijk water geven. Bladval is normaal. Het gevallen blad niet laten liggen, maar weghalen. De kluit amper licht vochtig houden en de plant zo licht mogelijk zetten. Pas weer naar buiten of in de kas als de temperatuur daar duidelijk boven de 20 graden is. Dan moet het goed gaan. Spreek uit ervaring, want heb 2 exemplaren. Zelf gezaaid, jaren geleden en ze doen het goed.

• Hans

Plumeria (Apocynaceae)

Geslacht van hoofdzakelijk bladverliezende heesters en bomen met vlezige takken. Gekweekt om de bloemen in de zomer en de herfst. Bevat giftig melksap. Vorstgevoelig. Heeft volle zon en vrij doorlatende grond nodig. Exemplaren in potten tijdens de groei matig water geven en 's winters,wanneer ze bladerloos zijn,droog houden. Stengeltoppen kunnen worden gesnoeid om het vertakken te stimuleren. Vermeerderen uit zaad of bladerloze stengeltop stek in het late voorjaar. Kan last hebben van spintmijt.

m.v.g.

Hans:D

• loes

klopt allemaal. tot de spintmijt toe ! maar goed, ik heb hem zondagmorgen in plakjes gesneden tot de zwarte delen helemaal weg waren. keurig, wit vlees. nu zijn we 4 dagen verder en het ziet er goed uit. vlees iets ingedroogd en dan valt het oude “vel” er bijna overheen. als ik dit dan met het zgn snoeien vergelijk, hoop ik dat hier dus over een paar maanden wat nieuwe uitlopers ontwikkelen. staat rustig in een iets verwarmde ruimte en geef hem geen water meer. nu maar duimen !

• dennis s

Hallo allemaal,

na lang zoeken ga ik het ook maar hier proberen om een actieve plumeria members te vinden die mij kan helpen.

ik heb twee jaar geleden een vijftal plumeria planten gekocht. vier van een respectabele hoogte tussen de 20 en 30 cm en een kleine boompje van zeker 1 meter met drie vertakkingen.

nu probeer ik al twee jaar achter elkaar bloemen te krijgen maar dat is me nog steeds niet gelukt. ik krijg wel mooie bladeren maar daar blijft het bij.

ik heb de bomen gepot met cactus grond en geef ze weinig water in de zomer. ze overwinteren wel netjes maar ik weet me geen raad hoe ik de bloemen krijg.

kan iemand mij helpen hoe dit op te lossen????

alvast bedankt voor alle info die mij wordt aangereikt.

groeten,

dennis