Hij is er weer.

• marja

Een poosje geleden meldde ik dat er een beest in mijn tuin een holletje had gegraven.

Ik heb het holletje dicht gemaakt.Maar nu is het er weer.

Ik heb borders met een hoogte van 8o cm met stenen muurtjes.

Een egel zal er niet op klimmen.Hierbij een foto van het holletje.

Misschien weet iemand wat dit is?:S

Groetjes Marja

• jose10

Ik heb geen flauw idee maar geen egel,ik denk eerder een muis of rat.

• plantadvies

Ik denk toch een woelrat of woelmuis. Er zijn vele manieren om ze te bestrijden, maar die zijn zo onvriendelijk. Ik zou zeggen tuinslang erin en poosje laten aanzetten, zodat de gangen onder lopen.

Plantadvies

• boerderij bert

Wij hebben dezelfde gangen in onze tuin gehad.

Weten nog steeds niet wat het was maar zeker geen woelrat of muis.

Daar waren de gangen veel te groot voor. Wij dachten eerder aan

een steenmarter omdat die de vetbolletjes stal. Heb ik op video staan.

Maar zekerheid hebben wij niet. Steenmarter is gelukkig verdwenen.

En geen nieuwe gaten meer.

• marja

Ik heb vanmiddag de tuinslang er in gelegd,maar het water spoelde de aarde tussen het stenen muurtje door.

Ik kon in ieder geval met een stok wel 80 cm in de gang,denk wel dat ie langer is.

Heb het gat dicht gestampt en ga er nog wat hyacinten in zetten.Las ergens dat de woelmuis/rat daavoor vlucht.

Bert,denk dat een steenmarter te groot is voor zo'n klein tuintje.Zie ook geen ontlasting liggen.

En mijn vetbollen en ander voer hangen nog.

Bedankt voor de reacties.:D

Gr Marja

• maria

Een steenmarter heeft ees een tijdlang zitten graven in mijn rieten dak en een gang gegraven van zeker twee meter lengte en 4-5 cm wijd. Maar voorzover ik weet graven ze geen holen in de grond.Ze doen dat om een nestgelegenheid te zoeken en ze maken zeker geen nesten op of in de grond.Ratten en muizen graven wel gangen in de grond, ik kan je hele tunnels laten zien die ze regelmatig graven om in mijn kippenhok te komen om een graantje mee te pikken.Ik zou het dus eerder in die families zoeken.

Dat verhaal dat dieren zouden wegblijven als je bepaalde bollen plant is een bakerverhaal Fritillaria's zouden mollen verdrijven.Wel, in mijn tuin groeven ze er rustig langsheen! .Net zoiets als de geluidproducerende apparaten die je voor veel geld kunt kopen om mollen te verdrijven.Van die bollen heb je tenminste nog plezier!

Tegenwoordig zet men overal een cameratje bij.Heeft Bert dat destijds ook niet met die steenmarter gedaan? Dan kun je de boosdoener misschien op heterdaad betrappen.:D

• boerderij bert

Maria, dat bollenverhaal en de geluidproducerende apparaten is 100% waar.

Bij ons gingen de mollen 5 cm langs het apparaat (dat aan stond),

De steenmarter is betrapt door een webcam. Dat duurde wel de hele nacht.

Om ca. 12 uur pakte hij de eerste vetbol en om ca, 5 uur de tweede.

Het was toen al min of meer licht.

Zoek eigenlijk een paar goede buitenwebcams of camera die zonder

draadje werken. Verstand heb ik er helemaal niet van.

• w.p.m.

Je hebt tegenwoordig babyfoons met camers en zonder draad.

Als je ‘m buiten wilt zetten zul je ’m wel moeten inpakken lijkt me.

Groetjes, wpm