narcisjes ver boven de grond

• Wilma

In februari heb ik de bolletjes van de narcisjes die ik kreeg van mijn man in de tuin geplant nu zie ik tot mijn verbazing dat ze al een behoorlijk stuk boven de grond zijn gekomen .

Dat kan toch geen kwaad of moet ik ze afdekken. In de tuinen rond om en in het park zie ik nog niks omhoog komen.

• boerderij bert

Hier is het nog december.

• Carin64

Heb je vorig jaar bloeiende bolletjes in pot gekregen? Van die Tete á Tėte narcisjes? Als je die zo uit het potje in de grond gestopt hebt, bestaat de kans dat je ze te ondiep geplant hebt. Die bolletjes in pot staan bijna boven op de potgrond en narcissen moeten eigenlijk redelijk diep geplant worden. Op zich zijn bollen goed winterhard, maar als ze te ondiep staan lopen ze misschien wat risico. Ik zou ze alleen afdekken als het streng gaat vriezen. Ik heb vorig jaar voor het eerst vorstschade gehad bij de narcissen. Toen waren veel soorten in februari al uitgelopen en bij sommige kleine soorten is het loof helemaal bevroren. Ik ben benieuwd of de bollen zich dit jaar al hersteld hebben en toch gaan bloeien.

• Paula

Bij mij bloeien de sneeuwklokjes al. Nog wel alleen die in de warme luwte staan , maar toch.

Kan geen kwaad, ook als het nu flink zou gaan vriezen. Geen probleem!!

Paula

• jose10

Bij ons in zuidbrabant staan ze ook al boven de grond

dat kan geen kwaad,als het gaat vriezen stoppen ze

met groeien ze zijn winterhard.

• Wilma

bedankt voor jullie reacties. Het zijn inderdaad Tete á Tėte narcisjes.

Ik hou goede moed en mocht het streng gaan vriezen dan dek is ze wel af.

• Paula

Is niet nodig Wilma. Ze kunnen heel goed tegen vorst.

Paula

• Carin64

Ik zou geen risico nemen. Sneeuwklokjes horen vroeg te bloeien en zijn bestand tegen strenge vorst. Narcissen bloeien echter veel later en kun je daar dus niet mee vergelijken. Dat deze narcisjes nu al zo ver boven de grond staan duidt er op dat ze niet diep genoeg geplant zijn. Narcissen staan nu normaliter nog niet boven de grond, hooguit is er een neusje te zien. Het volledig uitgelopen blad kan wel degelijk veel schade oplopen door strenge vorst. En als de bollen niet diep genoeg geplant zijn is dat ook voor hen een risico. Afdekken is toch maar een kleine moeite en echt strenge vorst duurt meestal niet lang.

• cdjpronk

Ja volgens mij nog te vroeg weet je nog verleden jaar?

Mijn narcissen stonden al flink hoog eind Jan. 2012,

Er heeft er geen èèn gebloeid.

Dat was dus heel zonde allemaal snot was het geworden.

Kees.

• wilma c

we zullen het wel zien. De bieslook schiet ook al behoorlijk omhoog en de merel zong vanochtend voor het eerst:)