ik weet dat hier druk gezaaid wordt met de dierama zaden. heb even gezocht en zie dat jullie de D.pulcherrima zaaien. er zijn vele soorten, dus mijn vraag is, waarom specifiek deze ? ik wil de D.pendulum proberen, is die mischien ook bekend ?
Hoi Loes,
De dierama pulcherrimum, omdat deze redelijk goed winterhard is. De andere soorten zijn wat gevoeliger. Niet alleen ivm vorst, maar ook en vooral met nattigheid in de winter. De pulcherrimum (cultivar ‘Blackbird’) heb ik nu al 5 jaar in de volle grond staan en deze doet het prima. Afgelopen winter was de vuurproef met de hevige vorst in februari. Toen een beetje afgedekt met noppenfolie en dat bleek voldoende. Heeft zelfs weer gebloeid! En daar heb ik dus ook weer zaden van kunnen oogsten.
Dierama's kiemen op zich vrij gemakkelijk (lichtkiemer bij ca. 22 graden), maar de opkweek is wat lastig. Wortelverstoring wordt heel slecht verdragen, evenals te veel vocht. In de boeken staat dat het een moerasplant is, die veel water nodig heeft. Niets is minder waar! Droge opkweek gaat beduidend beter, en de plantjes zo warm en zonnig mogelijk zetten. Beetje Zuid-Africa nadoen….
dat is dus wel te doen ? als het je lukt de plantjes groot te brengen. ik lees dat jou het goed lukt, maar anderen hebben minder succes.
dit is weer zo'n gewoon zuid afrikaanse plant en ik heb het daar nog nooit gezien. ik ga binnenkort weer op familiebezoek in kaapstad en ben van plan om weer eens naar de kirstenbosch botanische tuin te gaan. er is daar ook een tuincentrum bij en een zgn seedroom waar allerlei zaad te bestellen is. ik haal het zelf op en dan zijn de kosten laag. heb dus wat dingen opgezocht die ik wel wil proberen en daar zit die dierama pendulum bij. kan het wellicht eens proberen.
Loes ik heb de Dierama pulcherrimum ook uit zaad opgekweekt voor een paar jaar terug. Heeft tot nu toe nog geen bloei gehad maar dat kan een paar jaar duren . Hopelijk gaat het dit jaar gebeuren. Ik heb hem wel al een keer verplaatst naar de volkstuin waar de grond luchtig is en niet nat blijft. Vorig jaar had ik ook even het idee dat hij het niet ging redden hij liep pas laat uit.
Ann
ik had eerst even al jullie bevindingen gelezen en zag dat jullie gemengd succes hebben. ik zal toch die pendulum ook proberen.
ann, wij hebben ook eerder dit jaar een discussie over de ceratoteca (zuidafrikaanse wilde vingerhoedskruid) gehad. jij had daar ook zaad van liggen en ik had het besteld, maar is bij mij nooit in de grond terechtgekomen. bij jou wel ? blijkt een super makkelijke plant te zijn en bloeit ook vrij snel - in hetzelfde jaar, dus. het kost daar maar 1 euro voor 200 zaadjes, dus ga maar wat vers zaad meebrengen. de dierama en meeste andere zaden zijn 1 euro voor 15 , dus het proberen waard. als ik iemand een plezier kan doen, hoor ik het wel..
paula, ik zou wachten tot half feb. dan heb je al weer wat beter en langer licht en hebben de zaailingen 3 maanden de tijd voor ze naar buiten gaan. ik heb hier een paar plantjes die in mijn licht-doos staan, maar steeds legt er weer een het loodje. denk niet dat het de ,moeite waard is, tenzij jij een goed verwarmde, lichte kas hebt.
paula, ik heb nog een paar fotos van de paprika plantjes van afgelopen zomer. op 30/4 heb ik de zaadjes in een vochtig filterzakje gedaan en 4/5 had het een wo
rteltje. foto 2,3,4 waren op 7,8, en 10/5 gemaakt. het was wel een periode met stralend weer en de zaadjes waren van de zgn sweetie snoeppaprikatjes die we een paar dagen eerder gekocht hadden op de markt. ze waren heerlijk en hebben lang doorgegroeid. trouwens - ik hoorde laatst op gardeners world, dat een paprikaplant eigenlijk altijd doorgroeit als hij op de juiste temp en goed verzorgd wordt. maw niet een eenseizoensplant.Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?