dierama

• Margriet

Ceratotheca triloba heb ik weleens gekweekt, is makkelijk. Leuke plant.

• Hans

Dierama.

Dit geslacht bestaat uit circa 40 soorten groenblijvende vaste planten uit de irisfamilie hoort thuis in tropisch Afrika en zuid-Afrika. Het zijn knolgewassen die toeven opgerichte,grasachtige bladeren tot 1m.lang produceren en zeer dunne bloeistengels hebben die doorbuigen onder het gewicht van de tuilen met bloemen.

CULTIVATIE:

Deze warmteminnende planten hebben in koele gebieden een beschutte,zonnige plaats nodig en rijke,vochtige,goed doorlatende grond. Ze verdragen eigenlijk geen vorst en hebben een hekel aan verstoring. In het voorjaar vermeerderen door delen van de knollen,of in voor-en najaar door zaaien.

Aantal soorten:

Van de circa 40 soorten worden er 2 algemeen gekweekt,nl; Dierama pendulum en cultivars en Dierama pulcherrimum en cultivars. ::o

m.v.g.

Hans :D

• Paula

Laat je de zaden altijd eerst voorkiemen tussen papier, Loes? Zijn ze dan niet heel erg kwetsbaar?

Paula

• loes

nee, kwetsbaar zijn ze zeker niet. ik heb hier van die theezakjes gebruikt, maar die moet je dan wel openknippen anders krijg je de zaadjes er later niet meer uit. die zijn goed stevig en laten veel licht door. gebruik in ieder geval papier dat niet makkelijk kapotgaat. eronder ligt nog een velletje van een keukenrolsoort dat lekker veel vocht vasthoudt. ik heb het geheel op een plastic dienblaadje gelegd en in een plastic zak met wat lucht, lichtjes dichtgeknoopt en opgehangen op een licht plekje bij het raam. maar jij kan het natuurlijk in je groeibak doen. zaak is niet te veel water, maar nog erger is te droog, want dan kan je opnieuw beginnen. plantenspuit op kamertemp in de buurt en het moet lukken. probeer de worteltjes niet in het papier te laten kruipen, maar met heel fijn zaad (mijn silene) kan je dat niet voorkomen en heb ik het papier met zaadjes gewoon aan stukjes gescheurd en zo in de aarde gezet. ik heb het met een stuk of 6 soorten eenjarigen gedaan en alles kwam op. zodra je denkt dat het er allemaal goed uitziet, in de potjes zetten. maar je moet natuurlijk wel even kijken of het een soort is die donker wil ontkiemen. ga zelf binnenkort salpiglossis zaaien, maar dat moet donker, dus experimenteren met bovenstaande en in aarde maar dan in een donkere kast.

• Paula

Klinkt goed!!! Ik ga dat ook eens proberen, denk ik. Dank je wel voor de uitgebreide beschrijving.

Paula

• anneke Im

Loes ik ga het ook proberen maar ik wacht nog even hoor..De silene geeft nog steeds bloemetjesstaatnog buiten ik verse zaadjes klaarliggen

Anneke

• loes

hoi anneke,

ik begin ook pas eind volgende maand, na de vakantie. ik heb nu even genoeg aan alle planten die ik de winter door moet helpen. liep net even naar de schuur en zag zowaar al een rose primula bloeien en het groen van een akelei tussen het bladafval. heb ze nog maar even bedekt voor ingeval dat het echt nog winter wordt.

• Yvon

Hoi Loes

zojuist heb ik zaad van mijn Dierama Pulcherrima geoogst.

Als je er nog interesse in hebt, kan ik je wel een stuk of 10 zaden toesturen.

De bedoeling is, dat je ze zo snel mogelijk zaait en na een dag of 15-20 komen de eerste spietjes al boven.

Overwinter ze binnen op een niet te warme plaats en in het voorjaar kan je de planten buiten planten.

Het is een soort irisachtige plant die knollen maakt.

Het duurt wel 3 tot 5 jaar voor hij gaat bloeien, maar dan is het een plaatje.

Als je ze eenmaal in de botanische tuin in Edinburgh hebt zien bloeien, dan wil je ze beslist ook in jouw tuin hebben.

In de winter dek ik de plant af met een bergje bladeren, dus hij is goed bestand tegen de winter.

Laat het me maar even weten, een envelop met een postzegel is voldoende wat kosten betreft

Groetjes

Yvon