lelies kweken

• Anly

In een bos bloemen die we voor de kerst kregen, zaten lelies, mooie, donkerrode. Toen ik de bos die helaas verlept was, weg wilde doen (op de composthoop) zag ik tot mijn verbazing kleine knolletjes in de bladoksels van de lelies zitten. Ik heb ze in de grond gestopt in de kas, met steel en blad erbij. Nu maar hopen dat er echt lelies uit gaan groeien, lijkt me erg leuk! Als ze straks echt gaan groeien zal ik proberen foto's ervan te posten.

Groeten,

Anly

• Paula

Het blad zou ik verwijderen, steel gedeeltelijk ook. Alleen een klein stukje steel laten zitten. Succes verder!!!

Paula

• Carin64

Als je zoekt op bladokselbolletjes of broedbolletjes kun je veel informatie vinden..Ik denk ook dat je de steel en het blad er af moet halen. Dat gaat alleen maar rotten. Als ze gaan groeien zou je de mooie rode lelie moeten krijgen, want het is een vorm van ongeslachtelijke vermeerdering. Het bolletje is dus hetzelfde als de moederplant. Leuk!

• boerderij bert

Het zal wel enige tijd duren voordat ze bloeien.

• loes

ik heb zojuist naar de bbc gekeken. niet gardeners world, maar een paar weken carol klein in haar (grote) cottage garden. ze had ook leliebolletjes die ze op ging kweken. haalde wat teentjes los en deed toen het hele spul in een plastic zak met vermiculite. de plastic zak ging in een plastic pot en werd bedekt met grit (of aarde) om het donker te houden. een paar weken later maakte ze de boel open en waren de bolletjes al aardig ontwikkeld. toen werden ze opgepot en ze zei er wel bij dat het een paar jaar duurt eerdat het weer bloeiende planten zijn.

• ann

Loes dat heb ik gisteren in de herhaling ook gezien. Lijkt vrij eenvoudig en met een goed resultaat.

Ann

• loes

ja, je moet maar op het idee komen. ik las trouwens dat carol er ook een “winkeltje” voor haar eigen gekweekte planten op na hield. maar ze kreeg een nieuwe buurman en die protesteerde tegen haar potting shed en composthoop en nu heeft ze de boel maar gesloopt en winkeltje gesloten. je zou zo'n vent toch ……