vijver vorstvrij houden

• loes

wij hebben een niet al te grote/diepe vijver. ik wilde niet nog een keer die ellende van bevroren kikkers en wat nog meer, dus hebben een luchtpompje geinstalleerd.. ondanks een paar nachten van -13 en inmiddels langdurige vorst, is het oppervlak gewoon open. weet niet of de beestjes zo'n jacuzzi wel leuk vinden, maar dan kruipen ze maar wat dieper weg. het werkt in ieder geval wel.

• jose10

Zo'n pompje gebruiken wij al jaren om de vijver ijsvrij te houden,werkt prima.

• plantadvies

In mijn kooivijver doe ik dit al jaren. Het is eigenlijk een pomje voor de aquarium. Maar omdat die al een poos niet meer in ons huis vertoeft, heb ik hem geplaatst in de koivijver. Werkt perfect.

Plantadvies

• loes

oh, maar dat moet dan toch wel een flinke vijver zijn. ons pompje houdt een flinke opening ijsvrij. is dat voor de koi ook voldoende. dus dat ze gewoon ergens boven water kunnen komen ? en uiteraard ook hun eten van jou krijgen.

• plantadvies

Ja is voldoende ….even buiten kijken …..toch wel een wak van 40 cm ongeveer.

Plantadvies

• ann

Wij hebben ook een koivijver met een beluchtingspomp. Het wak is hier nu zeker 1m in doorsnee en de vissen zitten nu dieper in de vijver en krijgen nu geen voer meer. Je kunt ze wel wintervoer geven maar daar komen ze bij ons nu niet op af.

Ann

• jose10

Wij voeren in de winter ook maar heel af en toe wintervoer zakt

naar de bodem dus de vissen blijven rustig beneden.