rode bes

• kuuk

Mijn rode bes is inmiddels 23 jr. oud. Draagt best wel goed vrucht maar van de bloedblaarluis kom ik maar niet van af. Eigenlijk ben ik hem goed zat omdat de vogels me altijd voor zijn met vruchten eten en ik geen netten meer wil gebruiken.

Mijn vraag: hoe oud wordt zo'n rode bes eigenlijk. (kan het n.l. ook niet over m'n hart verkrijgen om een goede bes zomaar op de composthoop te gooien).

En oh ja, 'k heb ook nog een zwarte bes die weinig vrucht draagt. Heeft die zelfde levensduur?

• Margriet

Kuuk, ik begrijp je sentiment. Maar je kunt je struik voort laten leven. Neem goede, gezonde stekken en stek van je oudje een nieuwe. Dan heb je weer een verse mooie fruitstruik.

23 jaar is zeer hoogbejaard. En als het je niet om de vruchten gaat, laat je hem mooi staan. Anders kinderen stekken, zo gaat het in het leven ook. Deze dame had al achterkleinkinderen moeten hebben. :-)

Zwarte bes: Hoe oud, etc etc. Als er geen vruchten zijn (want dat wil je!) gewoon rooien en een verse kopen. Bij fruit moet je genadeloos zijn. Je wilt fruit, geen vals sentiment. :-) Maar ik snap je hoor!

• kuuk

Dank voor je reactie Margriet.

Nu ik nog eens goed gekeken heb had ik hem al afgelegd. ik laat um dus mooi staan voor de vogels en zoek nog een plekkie voor het nageslacht. Dat gaat lukken. En dank je wel voor 't advies.

• margreet

Dan ga ik dat ook maar eens doen met mijn bes, want ik denk dat hij er ook al heeeeeeel lang staat.

Ieder jaar heeft hij nog wel heel veel bessen, dus dat is het niet.

Hoe merk je dat zo'n struik “op” is. Ik had er nog nooit over nagedacht tot deze discussie voorbij kwam.