Hortensia zelf stekken overwinteren

• Theo

Afgelopen zomer ben ik voor het eerst hortensia's gaan stekken.

Dat ging redelijk goed.Heb ze nu op ongeveer 10 weken op de zolder staan om te overwinteren.

Staan wel in een donkere hoek en af en toe geef ik ze een klein beetje water.

Is het verstandig om ze bij het raam te plaatsen

Ze beginnen namelijk al wat uit te lopen.

Zal proberen een paar foto's op deze site te plaatsen.

• Theo

Bij deze dan de foto's

• Theo

• Theo

hoop dat het nu wel lukt

• Theo

• anja

Theo ik zou ze niet te licht zetten.

ze zien er goed uit.

• loes

ik ben geneigd te zeggen ; als je de mogelijkheid hebt, zet ze wat lichter anders worden het van die slappe, lichte scheuten. ik heb ook wat stekken van afgelopen zomer. die hebben tot aan de vorst op een bechut plekje buiten gestaan en nu in de schuur waar wel wat verwarming is.

• maria

Hortensia's kunnen zolang ze niet uitgelopen zijn best tegen een beetje vorst.Dat ze nu al zo uitlopen betekent dat ze eigenlijk te warm staan.En juist dat groen kan niet tegen vorst.Dus zul je ze binnen moeten houden zolang het vriest.Wel zo koel en zo licht mogelijk.Dus bij het raam en als het kan dat raam open zetten zodra het niet meer vriest.Je hebt toch een kap? Dan kun je ze volgende week buiten onder de kap zetten en even naar binnen halen als het vriest.

• Theo

Bedankt voor de tips.Nog een vraagje,komen er dit jaar al bloemen aan?En wat je vaak bij een hortensia van een kweker ziet dat er een stuk of 8 bloemen aan zit.

Wat moet of kun je daar zelf nog aan doen?Vind het trouwens al heel wat dat ik deze aan de gang krijg.

• loes

theo, een hortensia vormt de bloemknoppen al een jaar eerder, dus helaas moet je nog een jaartje geduld hebben. daarom zo belangrijk dat je je even in het snoeien van hortensias verdiept, anders snoei je de bloemen van volgend jaar weg. die planten van de kwekers daar is al heel wat aan vooraf gegaan, dus dan moet je nog even oefenen ;)