Hortensia zelf stekken overwinteren

• Theo

Hoi Loes.Dit zijn stekken van de hortensia Forever & ever.Deze hortensia's kun je gewoon in het voorjaar snoeien tot 15 cm vanaf de grond en bloeit elk jaar.

En anders een jaartje wachten.Het zou voor mij al leuk zijn dat dit lukt.Aangezien ik veel stekjes heb,is het verstandig dat ik in het voorjaar b.v 2 stekjes bij elkaar

in een pot doe zodat je een volle plant krijgt?

• loes

sorry theo, er zijn natuurlijk zoveel soorten en als je deze moet snoeien, dan zullen de jonkies ook wel bloeien. die van mij zijn ook nog van die stokjes, maar houd ze toch alleen in een potje. denk dat je een beetje ongeduldig bent. als ze eenmaal buiten staan en gaan groeien dan heb je zo een mooi plantje dat zich goed gaat ontwikkelen. in de loop van de zomer kan je dan nog kijken of je er meerdere in een grote pot wilt zetten.

zelf val ik ook ieder jaar weer voor 1 of meerdere nieuwe planten, maar bij mij komt er vaak wolluis in en dan kieper ik alles maar weer weg. merktte dat in de buurtuin de hortensias er vol mee zitten, maar toch staan ze daar te bloeien alsof ze ervoor betaald worden.

• martine

Hallo Loes, die wolluis heb ik jaren terug ook erg in de Hortensia's gehad, maar ze leken er weinig last van te hebben en uiteindelijk is die wolluis gewoon verdwenen…….

• loes

oh dat is goed om te horen. voor mijn gevoel hoort het niet, maar ik ben ook weer niet zo van de bestrijdingsmiddelen. vandaar.

• maria

Deze hortensia's bloeien op het hout van hetzelfde jaar.Maar als je maar één uitloper hebt, krijg je dus maar één bloem.En het is de vraag of die ene bloem dan flink van afmetingen zal zijn.Je zult dus moeten zorgen dat je plant meerdere takken krijgt.En dat bereik je door te snoeien bv. op twee ogen en dan weer op twee ogen enz Hoe snel dat gaat zou ik niet weten.Het is natuurlijk afhankelijk van grondsoort , bemesting , gebruik van groeiremmers enz.Het hele proces duurt vaak meerdere jaren voordat je een volle plant hebt met meerdere bloeiende takken.En dat soort dingen zijn de “geheimen”van de kwekers.Die hebben er immers belang bij dat ze hun producten zo snel mogelijk op de markt kunnen brengen.Voorzover ik weet zijn er in nederland maar twee kwekers van die Forever and Ever. Die zullen wel te vinden zijn op het internet en je zou het hen kunnen vragen.Maar of ze hun kweekmethodes zullen vertellen is de vraag, het is immers niet in hun belang.

In de “goedkopere handel”zie je inderdaad vaak dat men, om sneller een verkoopbare pot te krijgen, meerdere stekken in één pot zet.Je ziet dat bv bij azalea's en chrysanthen.Ik heb dat nog niet gezien bij die doorbloeiende hortensia's. Maar jij zou dus inderdaad bv drie stekken in één pot kunnen zetten.En dat zou ik dan doen als die stekken nog niet zo ver zijn uitgegroeid, dan hebben ze het minste last van het verplanten.En volgend jaar direct drie stekken in één pot zetten!

P.S.Hier een filmpje over het snoeien:http://www.youtube.com/watch?v=d2LiqtPCRC0&feature=player_embedded

• martine

nee, ik hou ook niet van die troep, wacht meestal af en alleen als een plant maar blijft kwakkelen, gaat ie eruit.

• ann

Theo ik heb al meerdere jaren achter elkaar stekken genomen van de Hydrangea's dat gaat eigenlijk heel gemakkelijk als ze voor het bewortelen maar voldoende warmte hebben. Ze staan bij mij in een licht verwarmde kas en ze lopen nu al een beetje uit en geef ze maar heel weinig water. De Hydrangea's macrophylla die ik eerder heb gestek hebben het tweede jaar gebloeid.Ik heb afgelopen september een Endles Summer gekregen en ga deze dit jaar stekken.

Ann

• mike

Hoi Anja,

Wil niet vervelend doen, maar je advies is niet goed. Eerder fout zelfs. De stekken moeten juist zo licht mogelijk, om slappe en te lichte groei (die later buiten gaat verbranden) te voorkomen. En dat geldt niet alleen voor hortensia's, maar voor alle planten die je binnen opkweekt of laat overwinteren.

Maar ik vraag me wel even af, hoe je tot dit voor plantenkenners vreemde advies komt?

• mike

Hoi Ann,

Hortensia's stekken idd heel gemakkelijk bij voldoende bodemwarmte in de schaduw. Zelfs de dure ‘Wim’s Red', de ‘Pinky Winky’ e.d. Van een enkele plant kun je met gemak 10 nieuwe maken binnen 1 seizoen en het is nog leuk om te doen ook. De Endless Summer is weliswaar een slappe hap ergens, maar bloeit wel onvermoeibaar door op oud en op nieuw hout, dus ergens wel een aanwinst. Hier had ik vorig jaar meer dan honderd bloemen in een enkele plant (die in een pot stond ook nog). Waarom dit soort zo duur moet zijn, is mij een raadsel, want het vermeerdert supergemakkelijk.

• loes

mijn H. stekjes (van anneke gekregen) doen het ook prima. eigenlijk doen bijna alle genomen stekken het goed en geldt ; vooral op tijd beginnen zodat ze een goed wortelstelsel hebben voor de winter begint.