Deze hortensia's bloeien op het hout van hetzelfde jaar.Maar als je maar één uitloper hebt, krijg je dus maar één bloem.En het is de vraag of die ene bloem dan flink van afmetingen zal zijn.Je zult dus moeten zorgen dat je plant meerdere takken krijgt.En dat bereik je door te snoeien bv. op twee ogen en dan weer op twee ogen enz Hoe snel dat gaat zou ik niet weten.Het is natuurlijk afhankelijk van grondsoort , bemesting , gebruik van groeiremmers enz.Het hele proces duurt vaak meerdere jaren voordat je een volle plant hebt met meerdere bloeiende takken.En dat soort dingen zijn de “geheimen”van de kwekers.Die hebben er immers belang bij dat ze hun producten zo snel mogelijk op de markt kunnen brengen.Voorzover ik weet zijn er in nederland maar twee kwekers van die Forever and Ever. Die zullen wel te vinden zijn op het internet en je zou het hen kunnen vragen.Maar of ze hun kweekmethodes zullen vertellen is de vraag, het is immers niet in hun belang.
In de “goedkopere handel”zie je inderdaad vaak dat men, om sneller een verkoopbare pot te krijgen, meerdere stekken in één pot zet.Je ziet dat bv bij azalea's en chrysanthen.Ik heb dat nog niet gezien bij die doorbloeiende hortensia's. Maar jij zou dus inderdaad bv drie stekken in één pot kunnen zetten.En dat zou ik dan doen als die stekken nog niet zo ver zijn uitgegroeid, dan hebben ze het minste last van het verplanten.En volgend jaar direct drie stekken in één pot zetten!
P.S.Hier een filmpje over het snoeien:http://www.youtube.com/watch?v=d2LiqtPCRC0&feature=player_embedded