Winter.....

• margreet

Ik hou ook erg van vriezen en een zonnetje erbij. En sneeuw, dat maakt de wereld zo lekker licht!

Nu zijn de meeste wegen weer een beetje of helemaal schoon en op de grasvelden ed mooi de sneeuw.

Ik hou juist niet van dat gekwakkel en dat grijze en al die regen …. bleh!

De lente en zomer komen vanzelf wel, alles op zijn tijd.

Nu hebben we de winter en geniet ik van de winterse dingen!

• Hinke

Mooi vries weer met een zonnetje vind ik heerlijk maar het is hier al dagen grijs, weinig zon gezien. Vanmorgen zelfs dikke mist. Bovendien is dit weer heel vervelend voor de mensen die moeten reizen, mijn man heeft al weer heel wat vertragingen gehad met de trein, al vind ik het altijd fijn dat hij met de trein reist en niet met de auto met dit weer.

Dus dooi en wat warmer heerlijk maar dan wel graag met wat zon want dat grijze weer wordt je ook niet vrolijker van. Een paar weken geleden was ik heerlijk in de kas aan het werk. In de herfst was ik er niet aan toegekomen om hem goed op te ruimen en schoon te maken, ik was lekker met een sopje in de weer en dan opeens is het winter. nee voor mij mag de zon wel komen, kan ik in de kas verder!! Ik heb daar nu een langwerpige bak gemaakt en dan kan ik die vast vullen met aarde en knoflook planten en … en….. nou ja wat dan ook, lekker priegelen:D

Hinke.

• lutetia

Hinke,Zo'n 20 jaar geleden had ik er ook eentje gemaaakt;1m80 bij 50 bij 40,Vol aarde en heel veel planten er in;na een tijdje,toen ik een plant zag bewegen,bleken er twee nesten met veel jonge,al vliegensvlugge muisjes in te zitten.!! Luut

• Hinke

Luut, dat zou hier ook zo kunnen….. eigenlijk niet de bedoeling! Ik denk dat ik onderin anti-worteldoek ga doen omdat anders de aarde eruit spoelt vrees ik. Mijn bak is ongeveer 2 meter bij 60cm en ik denk 30 of 40 hoog. Ik had het hout nog van mijn vierkante meter tuintjes. Ben benieuwd wat ik er straks allemaal in kwijt kan.

Hinke

• loes

hier is het inmiddels weer aan het sneeuwen. maar dat was voorspeld.

• ann

Hier in Zuid-Limburg sneeuwt het ook maar heel lichtjes. Van mij mag het nog even duren ondanks dat ik ontzettend verlang naar het voorjaar ik kan nog niet goed uit de voeten vanwege een blessure die ik in november met sporten heb opgelopen (gescheurde achilespees).Autorijden en fietsen kan ik nog niet wandelen gaat redelijk maar heb nog niet voldende kracht in mijn voet. Maar ik heb zoveel plannen die ik ook wil doorvoeren dit jaar maar eerst helemaal herstellen. De volkstuin ligt nu nog onder een pak sneeuw daar kan nog niets gedaan worden de meeste starten daar meestal pas in maart. De kas staat vol met stekken en zaailingen die kan ik als het warmer wordt gaan oppotten heerlijk als we weer kunnen starten.

Ann

• loes

hier ligt inmiddels toch weer een paar cm.

hoop dat het snel beter gaat met je voet. ik ben 2 jaar terug in de sneeuw onderuit gegaan en ben 10 maanden zoet geweest met een gekneusde voet. daarom is dit weer - hoe schitterend ik het ook vindt - voor mij een eng gedoe, buiten.

• mike

Mee eens. Ben die witte koude wereld ook zat. Kon me nooit bekoren ook. Waar ik opgroeide, was het elke winter maandenlang koud met veel sneeuw. Maar ik kon er nooit aan wennen, en vond het als kind al vervelend.

Als er sneeuw ligt en de zon schijnt, dan is het idd lekker licht, maar daar mochten we hier in het Noordwesten niet van snoepen. Anderhalve dag misschien, want voor de rest was het bewolkt, somber en dus ook nog eens koud. Verder vind ik de vermeende voordelen totaal niet opwegen tegenover de nadelen. Want a) word er heel veel, en dan ook echt veel extra gas verstookt, b) hebben vogels en andere dieren het heel zwaar, c) leggen veel kwetsbare en toch dierbare planten het loodje, d) kunnen oudere of slecht ter been zijnde mensen niet of nauwelijks de straat op en raken geisoleerd en eenzaam, e) worden er honderdduizenden tonnen strooizout in het milieu gebracht, die de inheemse flora letterlijk verzieken, f) zijn de maatschappelijke kosten voor beenbreuken e.d. ten gevolge van winterpret niet mis, g) gebeuren er veel en veel meer ongelukken op de weg, die persoonlijke en materiele schade veroorzaken, - en zo zou ik nog wel even kunnen doorgaan. Degene, die er zo van geniet, moet m.i. wel beseffen, dat er een behoorlijk prijskaartje aanhangt, in allerlei opzicht. De zogenaamde sneeuwpret voor enkelen betekent doorgaans ellende voor velen.

Ja, geef mij ook maar kwakkelweer, wind en regen. Ook niet echt leuk, maar veel goedkoper en beter voor mens, dier en plant. En als tuinier kun je tenminste nog iets doen buiten dan.

• Margriet

De laag sneeuw in onze tuin (toch een behoorlijke laag) is inmiddels verdwenen.:);)

Ik zie ineens weer groen in de tuin, bolletjes die al waren opgepiept. Oh, wat is het leven heerlijk zonder sneeuw en vorst. Zal ik morgen al gaan snoeien? Zal ik vast een gokje wagen en gaan zaaien? Heb het weleens gedaan met bijzonder geweldig resultaat…….kwakkelwintertje toen.

Eerst maar eens de druif snoeien. Dat is al een maand te laat, maar ja. Je hebt niet altijd zin in een druif snoeien. :-)

Lange termijn: kwakkelen, beetje water, beetje vorst, niks om je zorgen over te maken. Lekker zo houden.

Offe……over 3 dagen (als de sneeuw echt weg is van het ijs) zeeeeer strenge vorst en een 11 stedentocht, dan hoor je mij niet. Maar niet dat gevries zonder doel. Zoals vorig jaar. Brrrr.

Mike, ik las je bericht en moest denken aan mijn tijd op Orthopedie. IJzel, streng wintertje. Ik denk dat het ergens in de jaren 90 was. Ik had dienst en de ene na de andere gebroken heup rolde binnen. Nog nooit zo hard gewerkt, er was geen doorkomen aan. Allemaal ouderen die nog even dit, nog even dat moesten doen. We hebben gewerkt als buffels, als ik terugdenk weet ik niet hoe we dat voor elkaar hebben gekregen.

Ik bind mijn schoonmoeder vast met dit weer. Wij doen de boodschappen, vegen het pad en het straatje. En ze mag NIET naar buiten, alleen onder begeleiding. Daar zijn we erg streng in. Genoeg gebroken ledematen gezien. Het is weer goed gegaan deze periode….ik ben er altijd bang voor.

Ik liep vorige week naast een goede kennis, samen op weg naar hetzelfde gebouw. En ineens lag ze plat. Zo ineens. Gewoon plat op de billen. En zij is geen 80, zij is tussen de 40-50. Ik bedoel maar….

Weg met de winter, laat de sneeuwklokjes maar weer bloeien. :-) Om te beginnen.

• jose10

Ik was net een rondje tuin aan het lopen,geweldig dat alles er weer net zo uitziet als voor de sneeuw en vorst.

Gister zag het er nogzielig uit en de hazelaar ziet er nu geweldig.

Ik heb al verschillende dingen gezaaid kon het niet laten.