Volkstuin

• ThaJapz

Hi,

Sinds kort heb ik een volkstuin, 200m2.

Een gedeelte wil ik gebruiken voor een huisje en speeltoestel (50), het andere gedeelte wil ik groente, kruiden, wat fruit en inheemse bloemen planten (150). Mbt de bloemen zoek ik een mooie mix van kleuren, hoogte en bloeiperiodes.

Hebben jullie tips?

Ideeën rond plantschemas, etc.

Thnx,

Jasper

• loes

leuk vooruitzicht, die volkstuin van je. jouw handen zullen ook wel jeuken om te beginnen. als je hier wat terugleest, zul je merken dat er hier heel uiteenlopende soorten tuinen en planten langskomen. inheemse planten kunnen we in nederland alle kanten mee op. heb je een voorkeur voor kleur. ben je bereid om zelf te zaaien. eenjarig/vast. ben je al een ervaren “tuinier”. welk deel van ned zit je en wat voor soort grond. vertel ons wat meer en dan komen er vanzelf ideeen.

• ThaJapz

Ha Loes, dank voor je reactie. Idd ben heel benieuwd hoe het ons zal gaan bevallen. Mijn dochter (5j) ziet het al helemaal voor zich, allemaal tomaatjes en aardbeitjes. Nu aan het oriënteren wat kan en wat we leuk vinden.

Ervaren wil ik me niet noemen, wel de back up van goede raad en groene vingers in de buurt.

We hebben geen voorkeur voor kleuren. Geurend en vlinders, bijen aantrekkend lijkt me een mooie bijkomstigheid. In het huidige plan heb ik drie stroken van 5 bij 1,5. 2 dienen voor afscheiding met ons pad in het midden, de derde is in de tuin om huisje of iets anders te ‘breken’. De derde is half schaduw half zon. Rest is in de zon.

Zaaien kan, maar liever niet.

De grond is veen en zand (geen duin). Het is gelegen in de buurt van Haarlem.

• ann

Zelf heb ik ook een volkstuin van 200 m2 waarvan 1/3 deel voor groenten en fruit is en de rest is een pluktuin van vaste -en eenjarige bloemen. De eenjarige doe ik altijd zelf zaaien zoals Cosmea, Korenbloemen, Juffertjes in het groen, eenjarige ridderspoor, Goudsbloemen, Malva's, Lathyrus, etc. Dhalia's zijn ook altijd prachtig en zie je veel op volkstuincomplexen. Rozen heb ik staan in diverse kleuren. Zelf heb ik de vakken ingedeeld op kleur roze, rood, blauw, wit, geel en oranje-bruin.

Ann

• Margriet

Het eerste jaar, spannend!

Ga het jezelf niet te moeilijk maken, kijk goed rond hoe anderen het doen, maak contact, ruil plantjes of bedel plantjes. :-) Volkstuinders willen niets liever dan info delen, planten delen, tips geven, sta daarvoor open en volg de tips op.

Koop intussen wat kleine planten bij de groenten- en kruiden afdeling van je tuincentrum. Die komen ongeveer zo half maart. Ga die lekker planten en zie wat er gebeurt. (tomaatjes, aardbeien, kruiden). Natuurlijk is dit je eerste jaar, je mag een beetje smokkelen. En voor je kleine meid (5 jaar, dat kan ze zich later dus herinneren) is het belangrijkst dat ze kan snoepen. Snoepen van vruchtjes, tomaatjes. Bloemen plukken, meenemen naar huis. (die moet je wel zelf gaan zaaien, dat is gewoon zo makkelijk!)

Ga lekker spitten, planten. En bedenk dat je dochtertje zich dit allemaal herinnert later. Plant vooral herinneringen in haar hoofd. Dat is volgens mij de belangrijkste beplanting. :-)

Gr. Margriet.

• Hinke

Die herinneringen waar Margriet het over heeft, dat is zo leuk. Mijn grootouders woonden aan een gracht in Sneek met alleen een binnenplaatsje maar ze hadden een stuk land buiten de stad. Daar was o.a. de moestuin met voor mijn oma dahlia's:-) en dan niet een paar, nee een veld vol. Mijn ouders hadden later ook een extra tuin, met lekkere aardbeien, ik vond het altijd heerlijk om (op mijn manier) te helpen!!

Hinke

• loes

we hadden rond 30/11 een discussie over de vierkantemetertuin. dit zou mischien leuk zijn om je dochtertje een eigen tuintje te laten beplanten en oogsten.

voor de meer schaduwrijke zijde zou het mooi zijn om wat hortensias neer te zetten. planten waar je het hele tuinjaar plezier van hebt. van planten die je koopt, maak je aan het einde van de zomer stekken. maak een koudebak, want dat maakt je seizoen weer wat langer en er kunnen dingen overwinteren. prijs de eigenaren van omliggende tuinen, voor hun mooie planten. zoals gezegd, meestal zijn ze maar al te blij om overtollig zaaigoed af te staan. om voorlopig de gaten te dichten, kan je ook gewoon wat bloemenzaad strooien. al gaande zal je vastomlijnde ideen krijgen over wat je mooi vindt. en dan komt er een dag dat je besluit om de hele boel om te gooien en opnieuw in te richten.

er zullen dingen mislukken, maar niet opgeven. ook bij ons gaat er van alles mis en verliezen we dierbare planten.

even zoeken en je zult de meeste planten tegenkomen. zelf heb ik geen groentetuin, maar ik weet dat daar ook weer prikborden voor zijn.

geniet vooral van het bezig zijn in je volkstuin - leuk woord eigenlijk.

• lutetia

Hinke,Leuk zo'n herinnering! Luut

• Hinke

Zijn inderdaad dierbare herinneringen Luut!!

Hinke.

• Miekelis

hallo Margriet,

Ik neem Jasper een keer mee als ik weer bij je langs kom!

Ik ben meer van de bloementuin, dus stekken krijgt hij voldoende als ik straks ga scheuren en verplanten!

Ik had h'm geadviseerd om op het tuinforum te gaan zitten, omdat jullie altijd waardevolle adviezen geven.

En Jasper…. is mijn zoon.

groetjes

Mieke