zaden en bijensterfte

• rovianne

Zembla had een uitzending over de bijensterfte en dat dit gekoppeld is aan een bestrijdingsmiddel. Nu zijn dus heel veel zaden behandeld met dit middel.

Wie weet waar je groente/kruiden zaden kunt kopen zonder dit bestrijdingsmiddel? Ik wil graag zelf dingen kweken maar niet verantwoordelijk zijn voor de bijensterfte. We kunnen niet zonder deze beestjes.

zembla1

zembla2

• ria

De Bolster verkoopt biologische zaden.

• mike

Mijn assortiment is weliswaar beperkt, maar de zaden en het plantgoed die/dat ik aanbied via mijn online-zadenwinkeltje zijn wel biologisch verantwoord geteeld, geschoond en verpakt. Misschien zit er wel iets voor je tussen. Reclame maken voor je eigen toko is hier eigenlijk ‘not done’, maar in dit geval misschien gewoon handig. Je kunt hier naar mijn zadenwinkeltje gaan. Groeten, Mike

• maria

Bijen vliegen niet op zaden maar op de bloemen die weken/maanden na het zaaien zijn ontwikkeld. Dat bijen doodgaan door gif dat op zaden is gespoten lijkt me niet zo waarschijnlijk.

• Margriet

Het doet me sterk denken aan Vandana Shiva. Zij strijdt in India en heeft al heel wat voor elkaar gekregen.

Als je het kunt, kijk dan de documentaire Bullshit. Zoek maar even, op het net zijn wel flinke stukken te zien als je moeite doet. Het is echt een eye-opener. Hoe werken de grote bedrijven, hoe worden arme boeren verleid? Hij is ook op TV geweest. Ik heb met rode oortjes gekeken.

Volgens mij zijn niet de bewerkte/bespoten zaden de oorzaak van de bijensterfte. Het is het gemis of veel minder aanwezig van stuifmeel. Denk ik hoor. Als je die docu kunt zien en je kijkt hem met aandacht, dan zul je begrijpen wat ik bedoel. Het is echt heel groot, je kunt er bijna je gedachten niet omheen leggen, zo groot.

Het geeft mij alleen maar meer energie om te kweken uit biologische zaden, de variëteit te bevorderen, kruisingen toe te juichen en te koesteren. En elke bij of hommel welkom te heten.

Gr. Margriet.

• carin

Ik heb ook naar aanleiding van deze post eens op internet gezocht, want ik kon me er ook niet veel bij voorstellen, maar er is best veel over te vinden. Het gaat toch echt wel over het gif wat op deze manier vanuit de coating van het zaad bij de wortels en uiteindelijk in de plant en het stuifmeel komt, maar ook voor een deel uitspoelt en zo in het water en de lucht terecht komt. Ik las overigens dat imidacloprid als coating maar voor een beperkt aantal groentensoorten is toegelaten, dus de kans dat je als particulier gecoate zaden koopt, lijkt me niet groot. Bovendien is heel duidelijk zichtbaar dat het om gecoate zaden gaat. Kijk maar eens naar afbeeldingen op internet.

Ik las trouwens ook dat imidacloprid in heel veel dingen zit, zoals mierenlokdozen en vlooienmiddelen voor hond en kat. Carin