verpotten/stekken

• lutetia

Vanmorgen ben ik begonnen met verpotten en stekken;ik verheug me er altijd zo op,Alles lijkt daarna er veel beter bij te staan.De gebruikte aarde bewaar ik voor het oppotten van tuinplanten.

Ook heb ik mijn Fuchsia op stam gestekt;dat was vanwege het ongedirte ook wel nodig,want ik haal dan bijna al het blad weg.Luut

• mike

Ja, verpotten en stekken is leuk. De planten hebben dan een ‘schone lei’ en kunnen weer een heel seizoen vooruit. En de stekken, als ze bewortelen (bodemwarmte bevordert dit behoorlijk) maken van je favoriete planten meteen een hele batterij. Tegenwoordig stek ik voornamelijk met Clonex. Een soort gel, dat groeihormonen en voeding bevat. De resultaten zijn beduidend beter dan met stekpoeder. Maar met stekken wacht ik nog even. Er is nog niet voldoende daglicht, vind ik. Met bijverlichting kan het wel natuurlijk. Maar dat is me toch net iets te ver van de natuur af. Stekken doe ik pas vanaf midden maart ongeveer. Dan is de kans van slagen ook beduidend groter.

Fuchsia's laten zich overigens vrij gemakkelijk stekken, zelfs zonder stekpoeder of -gel. Bij voldoende licht en bodemwarmte wortelen ze jaarrond. In de winter hebben ze al gauw last van ongedierte, als er blad aan de plant zit. Dus het weghalen van het blad is prima en doet de plant verder geen kwaad. De nieuwe uitloop wel regelmatig controleren op luis, want die beestjes zijn verzot op vers jong fuchsiablad…

• lutetia

Dit is dan ook de enige die ik gestekt heb,in plastic op de vensterbank op het Noorden waar ze nog geen zonlicht krijgt,maar wel via de CV bodemwarmte.Het gaat om stekken van mijn stamfuchsia die ik in 2001 van mijn Moeder kreeg na een weekje logeren;Je hebt er een stek van,Mike! Verder heb ik een aantal verschillende Passiflora's verpot.Luut

• mike

Oh, is dat die! Die wit met zacht roze. Die koester ik wel!