brillantaisia

• loes

mike en luut, jullie hadden het een paar maanden terug over deze plant. is het de B. subulugurica (wat een naam zeg !) die jullie hebben ? ik kocht gisteren wat planten voor “mijn” tuin hier in za en moest natuurlijk even googlen wat het precies is. ze noemen hem hier inderdaad “reuze salvia” maar geven toe dat het helemaal geen salvia is. nu dat ik zie hoe bijzonder hij is, denk ik eraan om hem maar mee naar huis te nemen.

zie overigens dat ik qua weer niets mis en de thermometer hier op het terras op 34 gr staat.

grts uit de zon en omringd door planten waar wij thuis oh zo veel moeite voor moeten doen. B)

• boerderij bert

Pas maar op Loes straks verbrand de boel nog.

• loes

haha. overweeg wel een deal te maken hier ; in ruil voor nederlandse regen, wij wat afrikaanse zon. het is maar oneerlijk verdeeld op de wereld.

• mike

Hoi loes,

Ik denk wel dat wij deze hebben. Heeft bij mij nog niet gebloeid, maar het stekje van luut groeide wel als een speer vorig jaar. Had 'm zelfs gesplitst en nu heb ik er 2. Binnen twee maanden van bijna niets naar 2 meter hoog. Groot en glanzend blad ook en vrij dikke, bijna vierkante stengels. Verwacht er veel van. Helaas was het blad in augustus kapotgehageld, maar de planten leven nog en overwinteren in de kas.

Qua weer mis je echt niks hier. Vreselijk, dat gekwakkel met sneeuw en hagelbuien, waardoor je alsmaar niets kunt doen buiten. Schrale troost is dat sommige gezaaide soorten in de broeibak met bodemwarmte al beginnen op te komen. De Tweedia bijvoorbeeld, het citroengras en bij de Cobaea's komt hier en daar de aarde omhoog. De koudekiemers heb ik in het onverwarmde gedeelte van de kas staan en daar strooi ik elke dag wat sneeuw overheen. Hopelijk bevordert dit de kieming straks, als het zachter wordt.

Geniet maar lekker van de zon en de warmte in ZA! Ben helemaaaaaaal niet jaloers….

PS: Hier een foto van deze schoonheid:

• Margriet

Sluit me aan bij Mike: Blijf maar lekker daar. Niks an hier. Weer sneeuwbuien. Nachtvorstjes.

Geniet maar lekker van de warmte, heerlijk!

Mike: Cobaea ook vroeg zaaien, ja he? Was het alweer vergeten, ga het meteen maandag doen.