ideeen voortuin gevraagd

• Melanie

Hallo,

wij willen onze voortuin wat veranderen, maar weten niet goed hoe en wat, wie denkt er met ons mee? Een aantal dingen staan vast:

- de oprit moet breder worden zodat we met fietsen langs de auto kunnen als die op de oprit staat

- onder de ramen wordt een stukje bestraat zodat het bankje daar kan staan (staat nu los op het gras)

- het gras gaat eruit zodat er mooie bloeiende planten in kunnen

- staat op het westen

Vooral de overgang van oprit naar tuin vinden we moeilijk.

Alvast bedankt!

• Paula

Hallo Melanie. Ook niet onbelangrijk om te vermelden; welke grondsoort heb je?

Helaas heb ik geen ideeën voor je maar die komen vast. Alvast succes met de verandering.

Paula

• lutetia

Enkele suggesties–ik heb een tuin op het Noorden met zon vanuit het Westen–:

hangprunus,sierappeltje. tussen de muur en het bankje 1 cm breed:tuinaarde waarin je zaad van muurbloemen doet en bv laagblijvende sedum:saxifraga,en maartse viooltjes.

links en rechts:clematis,bv een vroeg-en een laatbloeiende.verder :

longkruid,blauwe,roze en witte geraniums,maagdenpalm minor;schoenlappersplant,dicentra formosa.

Je krijgt vast wel nog een heleboel reacties!meng eventueel voor je de planten er in zet de grond met compost of tuinaarde en eventueel wat zand.kleine -slinger-paadjes met het oog op onderhoud en plukken van bloemen. Succes! Luut van Wijk

• Carin64

Veel hangt natuurlijk van je smaak af. Ikzelf zou bij dit huis niet gauw kiezen voor een heel moderne bestrating. Kleine gebakken klinkers of hergebruik van de huidige stenen, gecombineerd met grind. Géén split, maar gewoon fijn maasgrind. Niet te grof, dat loopt niet lekker. Tenzij je een heel erge liefhebber bent van cottagetuinen zou ik hier kiezen voor rechte vormen en het grind opsluiten met betonbandjes. Eenvoudig, niet duur en makkelijk aan te passen als het niet bevalt. Dus een afwiseling van grindvakken, eventueel potten erop, klinkervakken en plantvakken. Niet de standaard-voortuinplanten als lavendel of annabelle, maar een mengeling van langbloeiende vaste planten en siergrassen met hier en daar een (eventueel in een sterke vorm geknipte) groenblijver.

• loes

in het strookje aarde wat luut aangeeft, ook stokrozen bij de stukjes muur tussen deur en ramen. worden wel 2,5m hoog en kunnen in 5 korrels zand overleven. kies een mooie kleur bij je stenen. enkele bloemen omdat je dan veel insecten trekt . ieder najaar kunnen ze teruggesnoeid worden en jaar later zijn ze terug.

• Melanie

Hallo,

Alvast bedankt voor deze reacties. Luut, die 1 cm is geen spelfout begrijp ik? Met de bedoeling om de planten achter het bankje langs te laten groeien? Leuk idee.

We zitten op zandgrond. En hebben beperkte middelen.

We hebben het meeste moeite met het grond plan. En de overgang van de oprit naar beplanting. Ik wil graag dat het als geheel in evenwicht is en klopt.

Verschillende materialen gebruiken vind ik ook een heel leuk idee.

Qua beplanting wil ik graag een cottage garden uitstraling, ik heb al een boel planten die er zo in kunnen. Naast de voordeur groeit nu een hele mooie roos, ik weet niet welke, het lijkt op de Zepherine Drouhin, maar hij heeft wel doornen. Ik zou wel aan de andere kant dezelfde willen zodat dat mooi in evenwicht is.

Groetjes Melanie

• n

Hou het rustig, in een kleine tuin is een bonte beplanting snel rommelig. Trek het pad in de breedte door naar de voordeur. Zo heb je genoeg ruimte.

Je kunt de tegels van de oprit weer gebruiken maar keer ze dan om en leg ze strak tegen elkaar aan. Als het goed is hebben ze een gladde onderkant. Om de paar rijen een rijtje klinkertjes geeft een natuurlijke uitstraling dat goed past bij de sfeer van het huis. Zorg wel voor een goede, vaste ondergrond anders gaan ze verzakken door het gewicht van de auto. Misschien eerst puin erin en dat goed aantrillen, dan zand en dan de tegels-klinkers. Hier zou ik goed aandacht aan besteden. Dat het goed ligt is belangrijk. Een plant is snel vervangen maar bestrating is vaak een klus.

Als beplanting kun je kiezen voor drie of vier soorten vaste planten, denk daarbij aan de bloeitijd, en wat groenblijvers bijv. buxus of taxus. En ergens op een strategische plek een boompje of iets zuilerigs om wat hoogte te creeren. Een een mooie pijpestrootje is ook nooit weg. Bijv. aan het begin van de oprit waar de stoep begint en dan nog een in de tegenovergestelde hoek. ´s Zomers en ´s winters mooi!

Kijk ook eens in de bieb in boeken speciaal voor kleine tuinen en laat je inspireren.

Nina

• plantadvies

Als ik het goed zie, deel je het huis en tuin met de buren. Ik zeg altijd: probeer dit eens samen te doen. Zo oogt het 1 geheel en geeft het een rustige aanblik. Je kunt dan eventueel de tuin aan beide kanten iets smaller maken om je oprit weer breder te laten maken.

Mochten de buren of jij niet met het plan eens zijn, dan staat in ieder geval een cottage tuin geweldig bij dit huis. Zet het bankje iets meer naar rechts, tussen de ramen in. Een roos extra naast de deur is erg mooi. Vooral als deze nog eens heerlijk ruikt, dan neem je de bloemengeur zo mee naar binnen. Bestrating aanpassen liefst als het huis. Als dit er niet inzit, dan de tegels van de oprit doorvoeren. Zijn nog zat te krijgen …even op marktplaats kijken. Meestal kun je ze gratis ophalen. Eventueel een extra pad aanleggen naar de voordeur en dan naar links zo naar de oprit, voor de fietsen en om de voordeur te bereiken. Voor het raam leg je twee rijen tegels. Dit om een stevige ondergrond te hebben voor je trap om de ramen te lappen en je bankje. En verder veel bloemen. De onderstaande foto is een mooi voorbeeld dat het allemaal niet zo keurig hoeft bij een cottage tuin.

Plantvies

• loes

wow! mijn voortuintje gaat ook op de schop, maar helaas niet genoeg ruimte voor dit heerlijke oerwoud. veel bloemen wil ik weer, maar wat meer hoogte. ik woon aan een dijkje, dus het huisje ligt iets onder straatniveau, vandaar dat ik wel wat hoge planten wil gebruiken. dan zelf maar de stokrozen en het hekje vol lathyrus.

• maria

Ik ben het met Plantadvies eens dat het mooier is om zo'n voortuin met de buren samen te doen.Maar buren blijven niet altijd dezelfde en zulke gemeenschappelijke tuinen geven wel eens problemen als er een wisseling van bewoners is.

Het straatwerk is het belangrijkste werk !! De beplanting dat komt vanzelf en is gemakkelijk te wijzigen als het niet bevalt. Die grijze straattegels zijn wel erg saai.Als je toch het pad naar de voordeur bij de oprit gaat trekken (bv schuin vanuit het trottoir naar de voordeur) haal dan alle tegels van de hele oprit er uit.Je hebt dan een tekort.En vul dat aan door in een regelmatig patroon bakstenen(dus geen rode stoeptegels!) in de kleur van het huis in te voegen. .Die zijn wel tweedehands te krijgen.Dan krijg je een minder saai geheel dat goed bij het huis past.Misschien houd je wat van die grijze straatstenen over, die kun je stapelen om bv een pot op te zetten om die containers wat te maskeren. Laat dit straatwerk door iemand doen die er echt verstand van heeft.en die dat in één keer goed kan doen.En die het geheel goed kan egaliseren en vasttrillen. Een verzakkende oprit is een blijvende ellende!! Waar liggen de leidingen en de rioolafvoer?? Denk er om dat je daar geen kwetsbare planten op zet, gewone vaste planten wippen ze er zó uit, maar met kleine boompjes gaat zoiets nogal eens mis!

Succes!