kuipplanten/weersverwachting

• lutetia

Aangezien naar het lijkt,de temperaturen de eerste tien dagen boven nul blijven,heb ik aan mijn zus gistermorgen gevraagd om de Pelargoniums en de Paperwhites die ik in de kas hield op ruim 1 graad, de afgelopen maanden, buiten op tafel te zetten.Ik had ze komende dagen willen verpotten maar durf dat niet,gezien de lage temperatuur;ik heb echter ruimte nodig,want in de kas kon ik mijn.—–niet keren,zo vol was het;in de kas durf ik ook nog niets te doen omdat de wind voorlopig niet naar zuid-westelijke-kant opgaat.

wat doen jullie? Luut

• Margriet

Alles blijft gewoon binnen met de kachel aan. Ik ga nu niets riskeren, heb er al warmte genoeg in gepompt.

Ik baal inmiddels wel als een stekker. Kan helemaal NIKS. Beetje zaaien, daar houdt het wel mee op. En de tuin een beetje fatsoeneren. Ik zit gewoon die nul uit de weersverwachtingen te kijken! Bleh.

• ann

Hier hetzelfde ik heb een aantal kuipplanten in de kas staan en die plaats heb ik eerdaags hard nodig voor mijn zaailingen. De zaaisel binnen gaan hard en moeten dan ook gauw de kas in helaas kun je planten niet stapelen. Ik heb wel al bij een kweker hier in de buurt gezien die zijn zaaisels in kratten met opengewerkte kanten stapelde en zo op een kwart m2 veel kon zetten. Het zijn dan wel nog hele kleine plantjes. In de tuin en volkstuin ligt nog teveel sneeuw om iets te doen hopelijk verdwijnt dat gauw en kan ik toch aan de slag.

Ann

• loes

zoals margriet zegt ; even helemaal niets doen. het risico is te groot dat je na al die moeite en energie, toch nog even een opklaring met de bijbehorende nachtvorst krijgt. geduld is een schone zaak, maar we zullen uiteindelijk beloond worden. over 3 dagen is het maart en dat klinkt toch al een stuk beter dan februari X(

• maria

Dit is de tijd dat ik weer aan de planten in de kas begin te denken: moeten ze water hebben, moet de kachel aan of uit, kan de deur open of moet hij dicht, enz.Verpotten heb ik zoveel mogelijk al gedaan voordat ze de kas in gingen.Maar voorlopig denk ik nog niet aan buiten zetten van planten.En zaaien(behalve peterselie en selderij) doe ik niet meer.Er is straks voldoende aanbod van eenjarigen in de tuincentra.

Advies aan alle zelfzaaiers: als je straks te veel plantjes hebt: gooi ze niet weg, deel ze uit aan de buren , bied ze aan op de vrijmarkt op 30 april of zet ze, zoals men hier wel doet, aan de weg met een bordje : “om mee te nemen”

• anneke Im

Maria gelukkig heb ik 2 schoon en 3 dochters die graag planten wil van moeders .en zelfs al kleinkinderen die plantjes willen

ik geef ze ook als cadeautje weg als ik ergens naar toe moet .En ik zaai voor de groei en bloei club hier.

Voor de planten ruildag .

groet Anneke

• Hinke

Verpotten moet ik nog doen, ik hoop op wat zon komende dagen. Zaaien heb ik wel 5 bakjes….:D pas gezaaid, minitomaatjes, paprika, courgette, dille en het andere weet ik niet. Zakje wat ik nog vond zonder naam, was verdwenen, dus als het opkomt ben ik benieuwd wat het wordt. En verder doe ik net als Maria, als ik wat nodig heb koop ik het wel het is/wordt anders allemaal wat te veel werk.

Hinke.

• loes

en er zijn genoeg leuke bloemen waarvan je het zaad ook ter laatse kan uitstrooien.

• mike

Hoi Luut,

In de kas wacht ik het nog even af, - haal wel weg wat echt dood is gegaan. Schept meteen ruimte. Verder moeten mijn handen momenteel overal tegelijk zijn, dus stukje bij beetje hier en daar wat doen.

In de nieuwste Parel miste ik wel een stukje van jou! De zadenlijst is leuk, maar van de meeste aangeboden soorten heb ik al voldoende. Ik zal mijn best doen, om nog een sortimentje samen te stellen en op te sturen. Dan wordt het lijstje een stuk langer. Alleen is tijdgebrek nu wel een spelbreker. Maar wie weet heb ik tussendoor zomaar de geest en neem de tijd er voor…