zou het dan toch ?

• loes

zouden de weersvoorspellers het dan toch een keer goed hebben ? kan haast niet geloven dat het nà dit weekend ineens lenteachtig wordt. hoop dat we niet wéér te vroeg juichen. toen wij op 30/1 vertrokken, was het ook 12 gr en daarna een maand lang bittere kou. had me al voorgenomen om maandag buiten te gaan opruimen en daar houden we het op.

• Miekelis

Ik heb ook met verbazing naar de weercomputers zitten kijken, tussen de 10-15 graden, na zo'n kou is het wel een grote omschakeling, niet alleen voor de planten maar ook voor mens en dier, we zitten volgende week te puffen in de tuin.

Maar ja de lentekriebels krijg je dan wel en dan heb ik een vraag, er is wel vaker over gesproken, dit blad laat je liggen dat blad moet je weghalen, ik heb in het najaar nu eens helemaal niets gedaan, alle blad ligt, maar nu, blad van de meeste vaste planten (wisteria, hortensia, haagbeuk, prunus, ) laten jullie dat liggen en dan straks gewoon wat compost of zo eroverheen? eigenlijk heb ik daar wel eens zin in om dat te doen, kijken wat er gebeurt. Lange stengels van planten gewoon kleinknippen en uitstrooien?

Ik hoor graag wat jullie ermee doen.

gr. Miekelis

• loes

mieke, ik ben zelf van het opruimen. laat in het najaar wel al het blad liggen. heb ook maar een kleine stadstuin en wil graag zien wat er allemaal bovenkomt. kan ook niet spitten, want overal zit wel iets in de grond. eens in de zoveel tijd neem ik een stukje onder handen en stop dan alles wat ik tegenkom, in een ander stukje tuin, of ruim radicaal op.

• Margriet

Ik ben in afwachting van de lente vandaag begonnen met zaaien. Ik hoop maar dat het niet te vlot kiemt maar dat het meteen de kas in kan na kieming. (heb het nu nog even in de bijkeuken staan) Gokje. :-)

Kan ook niet meer wachten hoor!!!!!

• Carin64

Ik ruim natuurlijk niet ieder blaadje op, maar het meeste afgevallen blad haal ik wel weg. Heeft er ook mee te maken dat hier veel platanenblad ligt en dat verteert maar langzaam. Oude plantenstengels gooi ik op een van onze composthopen. Sinds het gft hier gratis opgehaald wordt stop ik het afgeknipte siergras in de kliko. Dat verteert ook zo langzaam.

Je kunt de stengels inderdaad ook kleinknippen en tussen de planten strooien maar ik vind dat zelf minder mooi en je kunt de bollen niet goed zien opkomen waardoor je ze misschien vertrapt. Ben gelukkig al bijna klaar met opruimen en afknippen, dus kan lekker verder met verplanten en inrichten van twee grote nieuwe borders.

• mike

Nou, ik ga in ieder geval niet te vroeg juichen. Want hier in in de Kop van NH loopt het in de lente altijd wel wat achter ivm met al dat koude water om ons heen. De voorspelde zon voor vandaag was er ook al niet. Nevelig, kil. Desondanks de hele dag in de tuin gewerkt. Gister ook al. De vijvers opgeschoond, rondom en er in (met de waadbroek aan). Wat een klus. 11 kruiwagens vol organisch materiaal er uitgehaald en afgevoerd. Halverwege moest ik er even uit, want mijn tenen begonnen af te sterven in het ijskoude water. Pas na een half uur kreeg ik er weer gevoel in. Op het nippertje dus. Maar goed, de vijvers zijn klaar en de paddentrek mag beginnen. Hier komen er elk jaar honderden paren en eitjes afzetten. Eind maart krioelt de grote vijver van de paddenvisjes.

Terloops ook het prieel aangepakt en eindelijk de doodgevroren klimrozen van vorig jaar er uitgeknipt. En dan nog dit en dan nog dat, je kent het wel. Een roodborstje volgde me de hele tijd, heel aandoenlijk, en onze huismerel bleef er ook de hele tijd bij, zachtjes neurieend tussen de takjes.

Gezaaid heb ik al een heleboel en de cobaea, rhodochiton, tweedia zijn al verspeend. Het 2e zaaisel van de rhodochiton kwam net zo goed op als het eerste en dat is dus morgen aan de beurt. Verder wachten div. salviasoorten ook al op verspening. Helaas heb ik maar 2 handjes en moet momenteel overal tegelijk zijn….

Mike

• Miekelis

Oh Mike wat ben je weer hard in de weer, maar ik heb ook een beetje, ondanks dat het vermoedelijk heerlijk weer zal zijn (vandaag was het hier ook nog onaangenaam koud) durf ik niet echt heel veel te doen, we zijn dan nog maar begin maart, hoe vaak hebben we niet gehad dat april ook zo koud kan zijn. Maar ja na deze lange koude periode is het wel weer heerlijk om naar buiten te kunnen.

Succes allemaal.

gr. Miekelis

• Hinke

Miekelis, ik zit ook te twijfelen wat ik zal doen. In de herfst laat ik altijd het blad liggen, dode stengels blijven staan, deze heb ik afgelopen dagen in stukjes geknipt en ook nog laten liggen. Het is nu wel een heel pak van dood materiaal en hebben alle bollen en planten genoeg groeikracht om daar doorheen te breken? Of zal ik toch het ergste er iets uit halen zodat alle planten en bollen licht en lucht krijgen? Dat doe ik andere jaren altijd, het ergste weg halen zodat er een beetje ruimte komt voor alle jonge groei, misschien dat ook nu maar weer doen, tenminste als die zon eindelijk weer eens te voorschijn komt en niet vanmiddag om 5 uur nog eens.

Mooi hoor, een zonsondergang maar minder als je hem dan maar een kwartiertje hebt gezien:D

Hinke.

• loes

mijn buienradar/ridderkerk, geeft voor a.s. dinsdag 18 gr. aan. dat kan toch haast niet. is ook geen 1 april grap, dus we wachten maar af. ik ga nu vast de wisteria snoeien - wordt me te hoog en kost dan kostbaar zonlicht. en dan een wisteria/akebia/clematis kluwen ontwarren/snoeien. denk dat ik daar wel een poosje zoet mee ben.

• anneke Im

He Loes in schiebroek maar 14 graden en weeronline 13 graden dus al 1 graad minder

mijn tuin is op het zuiden dus met fleace jack wel om te doen.

Was het maar zover nu nog een koude wind .hier

fijn weekend voor allen