Bemesten

• w.p.m.

Dag beste tuinders,

Wanneer is de beste tijd om de moestuin te bemesten? En met gedroogde koemest of beter met kunstmest (nkp?) wat vinden jullie? En kalk: wanneer moet dat?

Groet en bvd, wpm

• Margriet

Eerst kalk, na een paar weken mest. Je moet nu wel vlot zijn met kalk anders zit er tekort tijd tussen kalk en mest.

Gedroogde koemest is prima. Op kunstmest groeien je planten ook puik maar dat voegt niets toe aan je bodem en spoelt alleen maar uit.

Het mooist is koemest die gerust heeft en compost. Dan bevorder je heel goed het bodemleven en verbetert de structuur van je grond.

• lutetia

Zo als Margriet al opmerkte:ruim tijd nemen tussen kalk en mest geven;minstens 18-21 dagen;die beide be-invloeden elkaar nl negatief; ik gebruik al meer dan 40 jaar gedroogde koemestkorrels die ik in de garage bewaar;een grote verpakking is veel goedkoper dan zakjes van een paar kilo.ik strooi de kalk altijd in februeri, en rond half maart de koemest; het beste is om die wat in de grond te werken,maar mijn handicaps laten dat al jaren niet meer toe.ikheb niet de indruk dat het minder werkt;het zou iets langer kunnen duren doe het bij voorkeur vlak voor het gaatregenen. Luut

ps:mijn toetsenbord doet wat raar;vandaar de fouten.luut

• w.p.m.

Bedankt :)! Ik had geen kalk en koemest meer zodat ik niet op de zakken kon kijken wanneer het gebruikt moet worden. En bovendien wilde ik graag jullie wijze raad ‘horen’!

Groetjes, wpm

• cdjpronk

Ja bekalken maar welke struiken?

Bij mij staan de struiken allemaal in bakken:

Ik heb rozen, hulst clematis appelbomen en een spar

Ook hortensia`s maar die mogen toch geen kalk hè?

Ik ben misschien al te laat en wacht ik maar tot volgend jaar

met bekalken.

Eigenlijk bekalk ik de bakken nooit, alleen maar mest wat bij de soorten hoort.

Kees.