Zaaigoed

• mike

Even een kleine update van het gezaai hier.

Alles wat ik gezaaid heb komt veel beter op dan in andere jaren. Heb dan ook al heel wat moeten verspenen. O.a. 50 Cobaea's (paarse en witte), 100 Rhodochitons, 50 Dahlia coccinea ( de echte wilde), 25 Tweedia's. Diverse Salvia's staan in de wacht. Met name de S. Viscosa, patens Oxford Blue en patens Guanajuato kwamen massaal op. Elk zaadje ontkiemde. Bij de Tinantia pringlei zag ik eindelijk ook tekenen van leven en vandaag heb ik 3 soorten wonderboom aan de Propagator toevertrouwd, naast nog wat leuke soorten. De koudekiemers heb ik vandaag ook uit de onverwarmde kas gehaald en warmer gezet. Met name de Angelica Gigas, diverse astrantia's, Persicaria Painter's Palette en Cimicifuga. Ben benieuwd naar de opkomst over ca. 1 of 2 weken. Vorig jaar ontkiemde vooral de Angelica gigas en de Persicaria enorm goed na de koudebehandeling. Hoop dat dit nu ook weer gaat gebeuren.

Het enige, en echt grote probleem is ruimtegebrek. Want waar moet ik al die prachtige zaailingen laten. Ze moeten veel licht hebben, niet al te warm staan, maar ook niet te koud. In huis is het te warm en niet licht genoeg, in de kas wel licht, maar te koud. Bovendien heb ik daar geen ruimte, want staat propvol met overwinteraars. Dus al die zaailingen verhuizen naar het tuincentrum aan de andere kant van ons dorp, waar ik ca. 100 m2 mag gebruiken voor mijn zaailingen en allerlei overwinteraars, die niet in mijn eigen kasje pasten. Wel leuk en handig, maar het is wel een heel gesleep. Bovendien word ik geacht, om als bedankje mee te helpen met het oppotten van duizenden ‘plugjes’ aan de oppotmachine. Aanvankelijk best leuk en grappig, maar na een paar duizend ministekjes per dag heb je het wel even gehad en kun je geen geraniums of begonia's meer zien. De machine draait best hard en je moet er continu bijblijven met het instoppen van de stekjes. Van de week al een paar keer een paar duizend diascia's, lobelia's e.d. door mijn handen laten gaan, en daarna was ik in mijn slaap nog steeds aan het oppotten…

Je zou dit werk toch elke dag moeten doen! Ik zou knettergek worden.

Vanmiddag nog een paar bakjes met wonderboomzaden gevuld, zowel de ‘gewone’ als ook de donkerbladige (New Zealand Purple) en nog wat leuke soortjes en in de propagator met bodemwarmte gezet. Onmisbar, dit apparaat.

Morgen maar weer verder met opschonen van de borders en misschien ook de slootkanten doen. Want de eenden en waterhoentjes zijn al druk bezig met het verzamelen van nestmateriaal, dus ik moet op tijd zijn….

• Paula

Oh Mike wat heb jij al veel gedaan! Ik heb jouw Dierama gezaaid. Is nog wat vroeg om al beweging in de zaden te zien. De wonderboom. Die kiemt snel en daarom wil ik daar nog even mee wachten. Tomaten en paprika is ook gezaaid. Komkommer wacht ik ook nog even mee.

Paula

• Margriet

Geef wat meer vertrouwen aan je zaden en zaailingen, echt hoor!

In de kas redden ze het meestal best en je krijgt er erg sterke planten van. Maar dan had je ze al wel in de kas moeten zaaien, nu is de overgang misschien te groot.

Ik heb misschien wat meer uitval, maar ja, ik hoef ook geen 250 stuks van een soort. :-) Daar hou ik rekening mee, ik zaai gewoon wat meer. Ik heb nog wel het kacheltje aan hoor, in de kas. De kas blijft altijd op een graad of 5-6. En sinds onze kleine ramp met de petroleumbranders kost dat ook best wat aan electra, maar ja. Lekker belangrijk.

Ben trouwens ook flink in de weer, tuin, zaaien, planttafels al klaar, al planten erop die al goed zijn. (best veel voor maart!) Ik merk al dat het druk wordt in mijn hoofd, wat eerst, wat daarna? (hollen of stilstaan…..)

En wat zie ik veel moois in de tuin opkomen! Best ver al hoor, als al dat blad eraf is! Heerlijk om al mijn vriendjes terug te zien. En alle nieuwe aanplant van vorig jaar die ik nu zo mooi ontwikkeld terug zie komen. Vorig jaar nog zo'n “deze border is net ingeplant” gezicht. En nu mooie pollen, groepen. Krachtig!

Ik dwaal af. De lente zit in mijn hoofd! :-) Heerlijk, ik fluit af hoor, we kunnen beginnen!

• ann

Ja, heerlijk alles gaat voorspoedig maar net zo als Mike plaats had ik dat ook maar wat meer. De kuipplanten staan nog in de kas en zaaigoed wat in de kas is gezaaid staat ook al zover om verspeend te worden waarvan 2 Angelica soorten. Half april is hier een plantenmarktje en dan moet ik toch wat kunnen aanbieden. Diverse stekken van Salvia's Penstemon en een 36 tal zaailingen die al verspeend waren van Meconopsis Lingholm staan ook klaar om verpot te worden. De verwarmde propagater staat ook vol en er begint langzaam van alles te kiemen. De volkstuin moet ook nog opgeruimd en de vaste planten gesnoeid worden en dan nog de tuin aan het huis waar ik al mee ben begonnen.Deze week goed weer dan kan er al veel gedaan worden ,heerlijk.

Ann

• ria

Wat genieten we allemaal hè.

Hier ook druk met zaaien en opruimen. Gisteren de kas opgeruimd en daar sla, radijs e.d. gezaaid. Ook binnen in de huiskamer staat een heleboel zaaigoed. In de propagator komen de paprika's en pepers op. En deze week ga ik de tomaten zaaien.

En iedere dag een stukje moestuin licht spitten en bemesten. Op zolder staan de pootaardappeltjes voor te kiemen. Die kunnen deze maand ook de grond in.

Verder verkoop ik altijd stekjes op de Groei & Bloei voorjaarstuinmarkt. En dan niet de gangbare plantjes die iedereen bij zich heeft zoals vrouwenmantel en akelei enz. Daar ben ik dus ook druk mee bezig. Ik had altijd gebrek aan potjes, maar ik heb van iemand die ophield met haar tuinhobby honderden potjes gekregen. Dus voorlopig kan ik voort.

Waar ik ook zo van geniet is het feit dat de dagen langer worden. En dan aan het eind van de maand ook nog de zomertijd.

Succes allemaal,

Ria

• plantadvies

Hier weer druk in de weer. Van ilpendam verhuisd naar monnickendam, nu naar amersfoort. De tuin gaat op de schop. Van een kleine koivijver naar een grote koivijver. Dat wordt graven en graven. Voor mij dus geen tijd voor zaaigoed. Maar de bekende onder ons weten dat plantadvies daar zich niet in thuis voelt.

Plantadvies

• Miekelis

ik heb gisteren ook genoten, ik heb dit jaar zelfs ook gezaaid, en ben benieuwd dat het allemaal opkomt, het zag er vorig jaar zo mooi uit. Ik heb vandaag nog heel veel restanten zaden van het vogelvoer weggeveegd, en azijn over gegoten, in de hoop dat er niet te veel gaat kiemen.

En nu? zit weer aan mijn andere hobby, ook een soort tuinieren hoor, quilten, allemaal mooie kleuren.

En vanaf morgen? moeten we weer mutsen, wanten en sjaals aan? niet te geloven gewoon. Jammer he, dat dit heerlijke weer niet wat langer duurt.

groetjes. en Mike succes met alles ook met het werk op in het tuincentrum, ik zou dat ook niet elke dag kunnen, ik heb jaren geleden op een kwekerij gewerkt om dahlia's te stekken! ik kou en wind en warmte. Ik moet er niet meer aan denken.

Mieke

• mike

Meid, ik heb nog geen ruimte in de kas. Kan niet eens een P9 kwijt! Dus het zaaien moet gewoon in huis. En voor zaailingen van Rhodochiton, Cobaea e.d. zijn nachten net boven nul ook niet bevorderlijk voor de groei. Morgen ga ik maar eens de massaal opgekomen Salvia-soorten verspenen en naar het tuincentrum brengen. Zag daar vandaag alweer duizenden plugjes klaarstaan. Vrijdag moet ik weer meehelpen, daarna nog een keertje en dan is mijn schuld vereffend hoop ik.

Afgelopen zondag de propagator weer gevuld en o.a. de wonderbomen beginnen al te kiemen! Ik zaai ze altijd vrij vroeg, omdat ik ook zaden wil oogsten. Bij zaai in april of later lukt dat niet, net als bij de Cobaea's trouwens. Heb nog ontzettend veel leuke soorten om te zaaien, maar bij gebrek aan ruimte zal ik me dit jaar moeten beperken. Oh, wat moeilijk!

De afgelopen dagen ook de lente in mijn hoofd gehad, veel gedaan in de tuin en om de drie uur eenden uit de opgeschoonde vijvers gejaagd. Verder hier en daar drastisch gesnoeid en/of weggehaald. Stukje bij beetje raakt de tuin lenteklaar. Momenteel bloeien er duizenden sneeuwklokjes, crocussen en voorjaarsirissen, en dankzij de bijenkasten van Bejo-Zaden is het een enorm gezoem hier en raken alle bloemen bestoven.

Morgen misschien met de waadbroek de sloot in en daar de boel opschonen. Nu is de watertemperatuur nog net te doen, denk ik, - vanaf zondag weer even niet meer! Vorige week stond ik in de vijver met die waadbroek. Het water was hooguit 3 graden. Brrrrr. Na een half uur moest ik er telkens een tijdje uit, omdat ik geen gevoel meer had in mijn voeten.

Ik hoop dat de aangekondigde koudegolf geen toetje-doodklap gaat worden voor de planten die het tot dusverre hebben gered. Alweer sneeuw en ijs en vorst. Bah! Laten we maar hopen, dat de schade beperkt blijft.

• mike

Ik zag er tegen op, - en terecht. Goh, wat is het water nog koud! Ging vanochtend om half 10 in de waadbroek de sloot in, en kwam er pas vanavond om half zes weer uit. Het project was: het verwijderen van de Grote Egelkop. Wat een ellendige plant!! Ken niets anders dat binnen 1 seizoen zo enorm gaat uitbreiden. De tuincentra en waterplantenleverantiers zouden moeten waarschuwen voor deze enorme woekeraar. Heb van deze 8 jaar geleden 1 stengel geplant in de poel en sindsdien is het een jaarlijks gevecht, om ‘m weer weg te krijgen. Van 1 stengel naar 20 vierkante meter in 1 enkel seizoen, - geen probleem voor deze. Helaas sterft ’ie bovengronds en boven het water in de herfst al af en ontsiert met al dat dorre bruine blad dat over alles heen gaat liggen en andere planten verstikt. Ondertussen gaan de wortelstokken ook tijdens de winter alle kanten op uitbreiden. Wat een ellende. Alleen al van deze plant heb ik vandaag materiaal er uitgetrokken dat minstens 20 kruiwagens kan vullen. Moet wel bekennen dat ik vorig jaar niet erg secuur was in het verwijderen van deze, dus consekwent blijven verwijderen is een must. Het ellendige ding wortelt ook het land op en verschuilt zich daar tussen andere planten. En op een onbewaakt ogenblik gaat 'ie weer doodleuk het water in wortelen en alle kanten op.

Bij deze dus: wees gewaarschuwd voor de Grote Egelkop!

Morgen de hele dag plugjes oppotten aan de machine, - Help!

• Paula

Lees ik dat goed Mike? Heb jij de hele dag in dat koude water van de sloot gestaan? Oké met waadbroek maar je handen dan? Die kun je zonder bescherming na 2 minuten al niet meer bewegen laat staan, er gevoel in hebben.

Respect!!!

Paula