Even een kleine update van het gezaai hier.
Alles wat ik gezaaid heb komt veel beter op dan in andere jaren. Heb dan ook al heel wat moeten verspenen. O.a. 50 Cobaea's (paarse en witte), 100 Rhodochitons, 50 Dahlia coccinea ( de echte wilde), 25 Tweedia's. Diverse Salvia's staan in de wacht. Met name de S. Viscosa, patens Oxford Blue en patens Guanajuato kwamen massaal op. Elk zaadje ontkiemde. Bij de Tinantia pringlei zag ik eindelijk ook tekenen van leven en vandaag heb ik 3 soorten wonderboom aan de Propagator toevertrouwd, naast nog wat leuke soorten. De koudekiemers heb ik vandaag ook uit de onverwarmde kas gehaald en warmer gezet. Met name de Angelica Gigas, diverse astrantia's, Persicaria Painter's Palette en Cimicifuga. Ben benieuwd naar de opkomst over ca. 1 of 2 weken. Vorig jaar ontkiemde vooral de Angelica gigas en de Persicaria enorm goed na de koudebehandeling. Hoop dat dit nu ook weer gaat gebeuren.
Het enige, en echt grote probleem is ruimtegebrek. Want waar moet ik al die prachtige zaailingen laten. Ze moeten veel licht hebben, niet al te warm staan, maar ook niet te koud. In huis is het te warm en niet licht genoeg, in de kas wel licht, maar te koud. Bovendien heb ik daar geen ruimte, want staat propvol met overwinteraars. Dus al die zaailingen verhuizen naar het tuincentrum aan de andere kant van ons dorp, waar ik ca. 100 m2 mag gebruiken voor mijn zaailingen en allerlei overwinteraars, die niet in mijn eigen kasje pasten. Wel leuk en handig, maar het is wel een heel gesleep. Bovendien word ik geacht, om als bedankje mee te helpen met het oppotten van duizenden ‘plugjes’ aan de oppotmachine. Aanvankelijk best leuk en grappig, maar na een paar duizend ministekjes per dag heb je het wel even gehad en kun je geen geraniums of begonia's meer zien. De machine draait best hard en je moet er continu bijblijven met het instoppen van de stekjes. Van de week al een paar keer een paar duizend diascia's, lobelia's e.d. door mijn handen laten gaan, en daarna was ik in mijn slaap nog steeds aan het oppotten…
Je zou dit werk toch elke dag moeten doen! Ik zou knettergek worden.
Vanmiddag nog een paar bakjes met wonderboomzaden gevuld, zowel de ‘gewone’ als ook de donkerbladige (New Zealand Purple) en nog wat leuke soortjes en in de propagator met bodemwarmte gezet. Onmisbar, dit apparaat.
Morgen maar weer verder met opschonen van de borders en misschien ook de slootkanten doen. Want de eenden en waterhoentjes zijn al druk bezig met het verzamelen van nestmateriaal, dus ik moet op tijd zijn….