problemen met zaaigoed

• wilma

Ik ben voor het eerst aan het zaaien in zo'n klein groen kasje die je op de vensterbank kan zetten.

Mijn zinnia's gingen als een trein ze stonden licht en niet al te warm maar het werden lange stengels waar de 2de blaadjes niet te voorschijn kwamen. uiteindelijk vielen ze om en gingen ze dood.

Nu heb ik een nieuwe ronde (ook in het kasje) cosmea vliegt de grond uit al na 3 dagen net zoals de lavatera, de enige die het vrij redelijk doen en langzaam groeien zijn de afrikaantjes. (helft komt niet op)

zet ik de bak soms te warm of juist te koud? Ze staan in een vrij koele kamer

hoe lang moet ik de deksel erop houden?

staan ze soms toch te donker?

• loes

ik laat mijn zaailingen overdag onbedekt, maar niet in de volle zon (toen hij nog scheen :(. zeker niet te vochtig, want ik denk dat de meeste plantjes daaraan het loodje leggen - nl. verrotting waar grond en lucht elkaar ontmoet. moet ook niet te broeierig zijn in het kasje of waar je het ookal mee bedekt.

• lutetia

benevel de zaailingen en de grond met een oplossing van een halve steradent p een mok warm water;schud de nevelspuit met de lauw-warme oplossing goed.eventuele ziektekiemers leggen het loodje; zorg voor voldoende zuurstof.luut

• mike

Hoi Wilma,

Er schieten me meerdere dingen te binnen, waardoor het mis gaat: Te dicht gezaaid (dwz te veel zaadjes op een te klein oppervlak, waardoor de zaailingen elkaar beconcurreren en niemand goed groeit), toch te weinig licht (binnenshuis is het gewoon te donker voor zaailingen eigenlijk, - onder een schuin dakraam wil het nog wel), het deksel moet er af, zodra de zaailingen zijn ontkiemt (anders gaat de boel rotten en schimmelen), te veel water gegeven, waardoor de opgekomen zaailingen omvallen, omdat de wortels verrotten. Schimmelwerende middelen gebruiken, zoals Luut voorstelde. Dit in het achterhoofd houdend is de kans op succes al veel groter!

• Margriet

En ik dacht: Koud raam. Dan sneuvelen de planten die het dichtst bij het koude raam staan.

Het is gewoon nog te vroeg dit jaar, helaas.