Blue Sarah

• Lisa58

Hallo allemaal, Klopt het dat fuchsia Blue Sarah precies hetzelfde is als Delta's Sarah? Ik heb ergens gelezen dat de mooie blauwe kleur die je op websites ziet gewoon bewerkt is, wat verwarrend :S

Ik kende deze fuchsia niet, maar na het zien van een foto die Mike had geplaatst op 19 okt werd ik heel hebberig en zou en moest de plant dit voorjaar in de tuin hebben. Blue Sarah is op de foto van Mike toch blauw, en niet paarsig?

• Carin64

Volgens het fuchsiaprikbord is dat inderdaad dezelfde plant Op de site van fuchsia michiels zie je hoe de plant er na photoshoppen uitziet en hoe paars hij kennelijk in het echt is. Het valt me ook op dat de foto's waarop hij blauw is vooral op commerciele sites staan. Op foto's van liefhebbers is hij behoorlijk paars.

• Mike

De Blue Sarah is paarsblauw :) Maar heeft wel het meeste blauw van allemaal. Het wordt een forse plant en de bloei is idd schitterend. En lang ook. Maar de bewering van easyplant dat deze winterhard zou zijn, klopt van geen meter. Bij de eerste de beste vorst heeft 'ie al het loodje gelegd. Gelukkig had ik er ook eentje in de kas gezet…

• loes

ja, ik vindt hem ook wel aardig blauw. heb 3 stekjes van anneke gehad en zijn al redelijke plantjes. nu ik lees dat jij je schitterende plant kwijt bent mike, ben ik blij dat ik ze binnen heb gezet toen het echt ging vriezen. ik heb ook de discussie over delta blue/blue sarah gelezen en het was blijkbaar een idee van een kweker om de indruk te geven dat het weer een nieuwe kleur was. dus gewoon dezelfde plant. er is nog een zgn winterharde die erg mooi is, de.annabelle. iemand daar al goede ervaring mee in deze koude winters ?

• Carin64

Ik heb een aantal fuchsia's in de tuin die er al jarenlang staan en nooit afgedekt zijn, ook niet vorig jaar toen het meer dan 20 graden vroor en ze zijn er nog steeds. Er bestaan dus zeker winterharde fuchsia's, maar dan moeten ze wel minstens een vol groeiseizoen in de vollegrond hebben gestaan. In een pot zijn ze natuurlijk veel vorstgevoeliger, net als de meeste planten. Er zijn op internet veel lijsten te vinden van winterharde fuchsia's. Carin

• mike

Idd, Carin, - de Fuchsia Magellanica en de daarvan afgeleide cultivars zijn redelijk winterhard. De oervorm van de Magellanica nog het meest. Loopt altijd wel weer uit de grond uit, al is het min 20 geweest. Wel begrijpelijk als je bedenkt dat deze van nature in het zuiden van Chili en op Vuurland groeit. Daar is het in de winter soms ook behoorlijk koud.

De Blue Sarah echter, en ook sommige andere zogenaamde winterharde Fuchsia's, heeft/hebben geen of erg weinig genen van de Magellanica en komen voort uit kruisingen van Fuchsia's uit warmere streken. Een paar graden vorst kunnen sommige nog wel verdragen, kortdurend, - maar bij een week lang min 10 of lager is het einde oefening. Ik heb door de jaren heen erg veel soorten getest op winterhardheid en het resultaat was bedroevend. Met name tijdens en na de afgelopen 2 winters. Er is eigenlijk alleen de Magellanica overgebleven en een enkele cultivar er van. Voortaan neem ik geen risico meer en zet de gevoeligere soorten weer in de kas of sla ze anderszins vorstvrij op. Er zijn zo ontzettend veel mooie soorten en cultivars en ik zou het jammer vinden om er een kwijt te raken door de vorst.

Vorig jaar had ik, ook via easyplant, de Fuchsia ‘Voodoo’ aangeschaft. Groeide aanvankelijk van geen meter, maar kreeg er halverwege de zomer toch nog zin in. Enorm grote bloemen, vrij donker van kleur, aan iets te dunne takjes, maar toch wel een fraaie verschijning. Ik denk dat ik ze dit jaar in grote hangpotten doe. Dan liggen de zware bloemen niet op de grond en zie je er ook iets van.

Verder had ik vorig jaar nog een paar botanische soorten gezaaid en daar verwacht ik dit jaar resultaat van…

• Lisa58

Loes, Vorig jaar had ik de Annabelle, wit met een hele zachte kleur roze. Ik had er drie gekregen en er werd me verteld dat deze fuchsia's winterhard zijn. Helaas heeft geen van de Annabelle's de winter overleefd, dus voortaan laat ik ze maar in de berging overwinteren.

• loes

he, zonde Lisa. begrijp niet waarom de kwekers dit roepen. als ze eerlijk zijn dan weet je dat je ze of weg moet gooien of bij vorst beschermen. beste om tegen het einde van de zomer stekken van al deze beauties te nemen, dan kan je met wat minder ruimte, toch een aardig voorraadje opbouwen. moederplanten laat ik dan vaak buiten. redden ze het niet, pech en anders al een mooie grote plant om mee te beginnen. van al mijn mooie pelargoniums had ik stekken gemaakt en die zien er echt super gezond uit. morgen alles weer naar binnen en hopelijk snel weer naar buiten.

• Lisa58

Wat krijg je hier toch altijd lekker veel info, super! Inmiddels even wat foto's opgezocht, en inderdaad, dan kun je wel zien dat er aan de kleur is gesleuteld. In ieder geval is Sarah blauw genoeg voor me. Bedankt voor alle info.

gr.

• Lisa58

Ja, stekkies nemen ga ik zeker doen. Ik heb maar een hele beperkte ruimte waar ik overwinteraars kwijt kan, en net wat je zegt, stekken nemen minder ruimte in.

Net was ik op de site van een kwekerij naar winterharde fuchsia's aan het zoeken, en was weg van Cloverdale Pearl en Kerry Ann, en liet het enthousiast aan mijn lief zien, maar hij zag geen verschil…het zal eens een keer niet :(