wie kan dit lezen? Margriet wellicht?

• Miekelis

hallo Allemaal,

Al de hele dag probeer ik erachter te komen wat er nou op dat kaartje staat. ik dacht een paar maanden geleden, dat onthoud ik wel, maar neen dus. Ik ben er zeker van dat jullie het heel snel weten.

Bij voorbaat dank voor het ontcijferen, Margriet weet het zeker, zij heeft het kaartje geschreven!

Hoe was het bij jullie vandaag? hier was het vanmiddag 14.2 gr. ongelooflijk toch?

En morgen en de dagen erna? sneeuw? ijzel?

In ieder geval dicht bij de kachel zitten en muts op en handschoenen aan als je naar buiten gaat.

goed weekend allemaal.

gr. Miekelis

• loes

zo te zien rhodochiton atros.

bij jou nog het handschrift van een ander. ik kan soms mijn eigen krabbels al niet meer lezen ;)

• mike

idd Rhodochiton atrosanguineus. Margriet schrijft redelijk duidelijk en haar afkortingen snap ik inmiddels goed :)

Hier geen 16 graden, maar slechts 6 en een gemene harde wind, waar ik tegenin moest fietsen, op weg naar de plugjes. Vandaag gingen er ca. 6 duizend pelargonium- en impatiensplugjes door mijn handen de potjes in aan de lopende band…

• loes

het was hier in rotterdam ook heerlijk zacht weer. vanmorgen en vanmiddag nog wat zon, maar zeker geen wind.

mike, dat je nog aan zaaien kan denken, na al die plugjes en potjes. toch maar goed dat iemand het nog wil doen want we zijn toch wel een fantastisch land in het aanbod van planten in alle soorten en maten. mijn plantenhal had vandaag al grote hangpotten met prachtige lithodora. er werd al druk gekocht van al het leuke voorjaarsspul,maar ik hoop dat deze plantjes de komende dagen nog een beschut plekje krijgen anders kunnen ze weer nieuw halen.

• mike

Ja Loes, de plantenwereld is tegenwoordig een gekke wereld aan het worden. De plugjes van de pelargoniums e.d., die ik vandaag aan het oppotten was, kwamen uit Afrika. Lekker behandeld met schimmelwerende middelen. Vind het van de gekke, dat je nu al bloeiende struikmargrieten en ander bloeiend zomerspul kunt kopen. Men is de seizoen aan het vergeten en de planten worden wegwerpartikelen…

• maria

“Maart roert zijn staart”zo heette dat 75 jaar geleden al en daarna krijgen we nog:“Aprilletje zoet draagt nog wel eens een witte hoed”. :)

En ik houd me nog maar aan de oude regel: eenjarigen en kuipplanten pas in mei naar buiten.En zelfs dan kan het nog wel eens mis gaan.Ik ben in de tachtiger jaren in mei eens met vacantie gegaan.Voor het gemak van de oppas hed ik een verzameling jonge fuchsiaplantjes buiten op een beschutte plek neergezet en dat bleek niet zo'n goed idee geweest te zijn want het had nog flink gevroren.:?

Wat die namen op plantenlabeltjes betreft: toen ik nog veel planten kocht, had ik altijd een heel klein opschrijfboekje bij me, waarin ik op aankoopdatum even noteerde welke planten ik had gekocht of gezien.Dat hielp vaak een paar jaar later nogmet het ontcijferen van labeltjes.

• Miekelis

Dank jullie wel, heb het gelijk opgeschreven, de andere planten die ik bij Mike vandaan had meegenomen had ik opgeschreven en deze dacht ik, te gemakkelijk dus, dat ik het kaartje had en dat was duidelijk!

Mike ik heb met je te doen, wat een viezigheid he wat allemaal bij die plantjes wordt gestopt?

er komt vast een kentering net als met vlees, vis en melk momenteel, weer terug naar seizoens planten en groenten en wijs omgaan met al het andere.

groetjes

Mieke

• Lisa58

Wat jammer is dat toch. Hetzelfde zie je gebeuren met groente en fruit, midden in de winter aardbeien uit Chili !

Hier in Lelystad trouwens ook 6 graden en venijnig koud.

• loes

mike, het is dat jij dat nu toevallig te weten komt omdat jij helpt bij het oppotten, maar heel veel snijbloemen van nederlandse telers, komen al jaren lang uit landen als kenya en zambia. de gif die daar nog gebruikt wordt, mag hier niet meer, dus dan maar verkassen naar een land waar de mensen zitten te springen om een baan en de regels aan de laars gelapt worden. dat fruit en groente uit alle werelddelen komt, is omdat wij hier gewend zijn om in ieder seizoen alles te eten wat ons hartje begeerd. ja, in kaapstad verbleven wij midden tussen de druivenwingerden en daar werden de druiven geplukt die nu in onze supermarkten liggen. zelf heb ik ze gisteren ook gekocht omdat ik gewoon verslaafd ben aan druiven. als consument zouden we heel machtig kunnen zijn en dit niet laten gebeuren, maar als hier dag en nacht de lampen in de kassen moeten branden om op tijd onze plantjes in de tuin te hebben, is ook een grote belasting voor het milieu. wat is wijsheid ? iedereen probeert een graantje mee te pikken en ik geloof niet dat we helemaal terug kunnen naar vroeger. op groente en fruit moet wel vermeld worden waar het vandaan komt, maar op planten, bloemen, vlees en melk enz, niet. waar beginnen we met ons consequent zijn ? ga maar gewoon mijn plantjes zelf zaaien, dan doe ik al een klein beetje mijn deel.

• Margriet

Rhodochiton atrosanguineus, Klopt als een bus. :-) Ik was de h vergeten, zie ik. (erboven gekrabbeld)

Als je die hebt overgehouden ben je een knapperd. Die kan helemaal niet tegen kou.Wordt hier echt behandeld als eenjarige maar is adembenemend mooi. Zeer de moeite waard!

De discussie die na je vraag ontstaat ligt mij zeer aan het hart. Misschien kunnen we daar in de winterweek die voor ons ligt nog over doorbabbelen. Als kweker van planten, afhankelijk van de natuur, weet ik hoe dat is, meegaan met de temperaturen, verlangen naar zon en warmte, uitkienen van zaaimomenten, vliegen met de planten als er toch weer een nachtvorstje komt…..Er zitten zoveel kanten aan warme kassen, buitenland, je ecologische voetafdruk, de seizoenen volgen.Je inkopen in de supermarkt (geen boontjes uit Egypte, aardbeien uit Afrika…)

Ik ben daar momenteel erg mee bezig. We overwegen zeer serieus om de nieuwe windmolen aan te schaffen die bij Wouter Klootwijk in “de wilde keuken” getoond werd. Komt in produktie ergens in de zomer. NL-vinding.

Zoek maar eens als je interesse hebt, windmolen en wilde keuken is genoeg. Zo inventief! (leuk!!!!)

Gr. Margriet.