Het regent hier in Culemborg vanaf gisteravond en zo blijft het waarschijnlijk tot en met dinsdag;koud en nat.Voor ons geen pretje,maar door de vaak krachtige oostenwind werd de tuin wel erg droog;nu kan die weer bijtanken.
Daarom ben ik lekker binnen met tuinzaken bezig geweest:
Gisteren heb ik een pot Basilicum gekocht,al zo'n 30 cm hoog;ik heb die voorzichtig in drieen gedeeld en alle pollen opnieuw gepoot in gebruikte potgrond;ik doe dat al een paar jaar zo en dat bevalt me prima.
Al eerder had ik Cosmea en Basilicum gezaaid in een nat plastic doosje en vandaag is daar de Rucola bijgekomen;het grote voordeel is dat je kunt zien wanneer het spul gaat kiemen;bij de twee eerstgenoemde was dat binnen een paar dagen;ik zet ze dan voorzichtig met een pincet in potjes met aarde die ik tevoren vochtig en wel heb klaar gezet;over alles-ook de verpootte Basilicum,gaat een plastic zakje;ik zet ze koel en licht neer;wat nog moet gaan kiemen bedek ik met iets donkers tot het zaad bovengronds is.
Veel tijdschriften en brochures zitten tegenwoordig in afbreekbaar plastic folie;dat is heel geschikt om over de plantenpotjes heen te doen.Wel regelmatig luchten en eventueel met steradent benevelen-dat hoeft maar een enkele keer;het voorkomt oa wortelrot. Luut