De wind in het oosten

• Margriet

Oh, dat verzin je toch niet.

De wind in het oosten. Koud , koud , koud.

Gooi die wind nou eens midzomer in het oosten. En nu liever een beetje zuidwest. Even mijn frustraties kwijt hoor. Ik reken op een aandachtig en meevoelend publiek. Ik wil veel, heel veel medelijden! :-) Hoe kan ik nu al die prachtige eenjarigen opkweken? Vandaag heel veel gezaaid met de verwachting op hogere temperaturen. Komen ze ineens met die oostenwind!

Nog meer depri Margriet.

• maria

Tja, de natuur kun je niet sturen! Vorig jaar kregen de rozenkwekers een flinke klap en dit jaar zullen de eenjarigen wel duur worden door de hogere stookkosten!

Het ziet er naar uit dat ik het eerste deel van de geschiedenis van de nederlandse literatuur deze week kan uitlezen.En het tweede deel ligt al klaar.En dank zij de gasbel kan ik het hier lekker warm stoken.

Mijn potten en bakken met narcissen staan dit jaar extra lang, die kan ik van binnenuit zien.En de merels vreten maar door.Ik ben benieuwd wanneer de jonge vossen worden geboren.

• Goof

Ja Margriet zo zie je maar ,al het goede komt uit het zuidwesten dus ook de wind.

Goof

• maria

Wat medelijden betreft, kijk eens naar die ooievaars.Vooral 's nachts, Margriet!!! Staat dat dier daar op één poot in de kou…….

Dit las ik op de buienradarsite:

' Maart 1845 is een maand die wellicht als koudste maartmaand de boeken is ingegaan. Op 13 maart, een tiental dagen voor Pasen, daalde het kwik in Groningen nog naar -21 graden. Een dag voor Pasen begon het te dooien en op Eerste Paasdag kon men op de valreep eieren eten op het langzaam smeltende ijs.'

En ik lees dit in de telegraaf van vandaag:

WAGENINGEN - Het verloop van de wintermaanden en de koude start van de lente was 50 jaar geleden heel normaal. Doordat de winters en lentes de laatste 12 jaar vaak warm waren, zijn we dat gewoon gaan vinden, maar het was tussen 1 januari en 18 maart nog gemiddeld 0,3 graden warmer dan in dezelfde periode tussen 1940 en 1968.

Dat hebben biologen van de Natuurkalender uitgerekend. Over het algemeen ligt de bloei van voorjaarsplanten deze lente ongeveer 2 weken achter op het gemiddelde van de afgelopen 12 jaar.

Maar vanaf 1940 gerekend is de voorjaarsbloei nog een kleine week eerder dan gemiddeld, aldus de biologen. Dat komt doordat de tweede helft van december uitzonderlijk zacht was. Onder andere de hazelaar en de gele kornoelje zijn daardoor weken eerder dan gewoonlijk in bloei gekomen. Het maarts viooltje daarentegen gaat mogelijk pas in april bloeien.

Het was tussen 1 januari en 18 maart gemiddeld 2,3 graden Celsius. Dat is bijna 1,5 graad kouder dan in de 12 jaar daarvoor. Tussen 1940 en 1968 was het gemiddeld 2,0 graden Celsius in dezelfde periode.

De lente is woensdag officieel begonnen met sneeuw in het zuiden van het land.

• Margriet

Nou ik vind het medelijden nog wat matig maar ik moet het maar mee doen. ;)

Ik mopper gewoon lekker door. Tot het minimaal 15 graden is, mèt zon.

• Carin64

Nou, ik wil best meemopperen hoor. Hier heeft het de hele dag gesneeuwd. Weliswaar bleef er niet veel liggen, maar toch. Vanmorgen er een half uur doorheen gefietst naar mijn werk, keihard de wind van voren met die jagende sneeuw in je ogen. Vanmiddag de voospellingen weer eens bekeken en de komende anderhlave week iedere nacht vorst, tot -7 maar liefst. Dus zal er weer vanalles naar binnen gesleept moeten worden. Normaal zou ik nu langzamerhand de dahlia's uit de kelder halen en in de kas leggen om wakker te worden. De rozen en de buddleja's zouden allang gesnoeid zijn. Je zou lekker zonder jas nog even een rondje door de tuin lopen. Daar is nu allemaal geen sprake van. Maar weet je wat ik eigenlijk het ergste vind aan een lang koud voorjaar? Als het eenmaal beter wordt met het weer, is het de laatste jaren ook meteen zo warm en zomers, terwijl ik het echte lenteweer, 17 graden met een lekker zonnetje juist zo heerlijk vind. Alles verbloeit zo snel als het meteen 25 graden is. Kortom, er is reden genoeg tot klagen!

• margreet

Ik mopper niet mee hoor! Ik laat mijn humeur niet beinvloeden door het weer…. nou ja…. alleen dan als het aan een stuk regent dagenlijk, daar kan ik weer niet tegen. Ik wens jullie sterkte!

• Hinke

Ik heb uit nood mijn zaailingen in de koude hal gezet, (zijn maar een paar bakjes) misschien één dezer dagen toch maar verspenen en dan in de garage, normaal heb ik ze toch al in de kas om deze tijd?

Nou ja, nog breiwerk genoeg maar liever wil ik naar buiten en zon en warmte, volgens mij is de tweede ijstijd aangebroken…brrrr koud. Dus ik mopper een beetje mee Margriet:(

Want hoe is het met de Brunell, tweede naam al weer kwijt maar dat kan ik zo weer op zoeken!!

Hinke.

• mike

Voel helemaal met je mee meid. Mijn medelijden heb je. Niks aan, zo. En heel lastig als je planten wilt opkweken. De komende dagen worden een beproeving voor de plantenfreaks. Nee, - leuk is anders…

• Margriet

En ook nog een beproeving voor mijn huwelijk. De kachel in de kas heeft al 300-400 euro opgeslokt. (ik heb zo'n man die meters bijhoudt weet je wel…..;-)) (hou overigens machtig veel van hem, hihi, stel dat hij het leest, haha)

Ik mopper nog even door. Heerlijk, lekker mopperen. Ik was even planten aan het oppotten. (trouwens de hele dag buiten geweest, zag er niet uit met een wollen muts op en dikke handschoenen, sjaal en vette winterlaarzen, gelukkig zijn er geen foto's gemaakt) Ik kan behoorlijk vlot oppotten al zeg ik het zelf. Maar na een krat moest ik gewoon stoppen omdat mijn handen zooooo koud waren. Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Zo verrekte koud met die oostenwind. Het oude blad vloog ook nog de verkeerde kant op (was aan het vegen) waardoor alles over het erf vloog en niet naar de buren. (oeps ;)) Kon ik daar ook nog lekker over mopperen.

Morgen ga ik NIET naar buiten. Ik ga een kast verven. Met warme thee en de kachel op 23.