Energie, zonnepanelen en windmolens

• Margriet

Loes, de koolmeesjes eten alleen nog maar hier. Ze maken nog geen aanstalten om nestjes te bouwen. Ik zie ze elke dag, ze vliegen af en aan maar alleen om te eten. Nog geen takje gezien! Ik dacht altijd dat licht heel belangrijk was voor de vogels maar ik begin nu toch te geloven dat temperatuur een grotere invloed heeft.

Grappig hoe je vogels leert kennen als je ze veel ziet. Het worden echt vriendjes. Maar je ziet ook het gedrag, je merkt dat gewoon. Ze zijn nog helemaal niet geinteresseerd in de nestkastjes. (waar ze vorig jaar wel in zaten)

Ik ben benieuwd wanneer ik het eerste plukje in de snaveltjes zie. Tot nu toe echt niks.

• maria

Mezen nestelen nog niet, zie Beleef de Lente.Mezen stellen hun bouwprogramma af op de verwachting dat als hun jongen uit het ei komen, er voldoende eiwitrijk voedsel(rupsen op eiken e.d.) voorhanden is.Daarvoor moeten de bomen eerst uitlopen.En gebeurt pas bij bepaalde buitentemperatuur.Als het eerst warm is en de mezen eieren bebroeden en er dan een koudeperiode optreedt, mislukken veel legsels door voedselgebrek.

Overigens bekijken de mezen hier het woningaanbod wel en ook de spreeuwen bekijken hun nestkasten wel af en toe.Maar nesten zijn snel gebouwd en dat doen mezen pas als de tijd daar is!

• Anly

Hoi Margriet,

Vandaag offerte gehad, 12 panelen voor iets minder dan 5000 euro, 24 stuks voor onder de 10.000 euro, maar wel nog veel geld vind ik. Hoewel je het met een beetje mazzel er wel met een jaar of 7 uit kunt hebben. Wat kreeg jij voor bedragen?

Groeten,

Anly

• Margriet

Anly, nog geen offerte gehad, is in gang gezet maar ik denk dat we op de windmolen wachten. Zon is gewoon niet zo rendabel en de zonnepanelen zijn absurd duur. (ook met subsidie).

Het zou nog kunnen dat we 6 panelen doen èn een windmolen. We denken nog. We zijn er nog niet uit. :-)

Gr. Margriet.