Hoi Cowi,
Ja, het is ontzettend genieten van een lijsterconcert. Leuk, dat jou dat ook zo veel doet. Mij ook. Wij ‘hebben’ er ook eentje in de tuin, al sinds februari. Een genot, om naar te luisteren. Straks, als de slakken weer kruipen, stopt het concert ineens, en hoor je ze slakken hakken op stenen. En daarna weer prachtig zingen. Het mooiste geluid van alle vogels, vind ik.
Vandaag aan het oppotten en opruimen geweest in de tuin. Werd de hele tijd gevolgd door het roodborstje, dat al jaren hier rondscharrelt. Jammergenoeg niet de camera bij de hand gehad, want soms zat ‘ie op nog geen halve meter afstand te kijken wat ik aan het doen was. Soms wierp ik ’m een hapje toe, een rupsje of een larve, die in de te verpotten planten zat. Die at ‘ie gretig op. Maar ook onze ’huismerel' scharrelde de hele tijd om me heen, een mannetjesmerel, die heel brutaal is. Hij vind het leuk, om me aan het schrikken te maken, door vlak voor mijn ogen langs te vliegen of net niet op mijn schouder te landen. Zodra ik naar buiten ga, is ‘ie er. Geef ’m vaak iets lekkers. Een appel, wormen enz. En meelwormen vind 'ie het einde, net als onze kippen. Hij heeft nu een vrouwtje, dat aanvankelijk vrij schichtig was. Inmiddels heeft ze door dat ze van mij kan profiteren en komt nu ook heel dichtbij. Ze zijn tussendoor druk bezig met een nest te bouwen in de clematis montana, net als vorig jaar. Maar ik vrees dat het ook dit jaar weer niet goed zal aflopen, want het stikt van de eksters hier, die continu alles systematisch nalopen op nesten, die leeggehaald kunnen worden. Heb echt een hekel aan eksters gekregen de laatste jaren. Belachelijk dat ze beschermd zijn, want het barst er van.
Rond de poel zitten al eenden te broeden en waterhoentjes. De meerkoeten zijn er ook weer, maar maken nog geen aanstalten, om een nest te bouwen. Vorig jaar hebben ze in de gele lis gebroed en 2 jongen grootgebracht. Wat wel ten koste ging van allerlei eendenkuikens, die ze zomaar onder water duwden en verzopen. Krengetjes zijn het. De natuur is hard en soms wil je eigenlijk niet alles weten, wat er zoal gebeurt in de dierenwereld.