Kachel en kas

• Margriet

Nee, ik ben niet kachel. :-) Het gaat over de èchte kachel.

Ik zet nu nog elke avond de kachel in de kas aan. Zo blijft de kas 's nachts tussen de 5 en 10 graden ongeveer.

Ik moet wel. Ik heb er planten instaan die niet onder de 5 graden mogen komen. Nu komen die dagen dat ik ga twijfelen…..aan of niet aan?

Wat zouden jullie doen? Er staan ook al erg veel eenjarigen in die gewoon kiemden en verspeend zijn…….

Ik hou ook wel van een beetje afharden in de kas, wat kouder. Maar ik wil geen zwarte planten in 1 nacht. Hebben jullie ervaring? Tips? Ik stook me eerlijk gezegd arm.

• maria

Het regelen van de temperatuur is bij kleinere kassen nu eenmaal heel moeilijk. en heeft “handbediening”nodig. Heb je geen instelbare thermostaat? Ik heb gasverwarming en kan die zó instellen dat hij aanslaat als de temperatuur beneden 5 graden komt.

Toen ik nog zaaide was het wel altijd een probleem dat ik bij zulke zonnige dagen niet moest vergeten deur en ramen open te zetten.Gister was ik dat weer eens vergeten, de temperatuur was opgelopen tot 25 graden, daar kunnen mijn fuchsia's,geraniums enz. wel tegen, maar voor jong zaaigoed is dat natuurlijk te hoog.

Over kassenverwarming gesproken, Ik was vorige week bij een tuincentrum waar ze met “oud” hout(pellets ongeverfd sloophout enz.stoken. Dat wordt door allerlei bedrijven graag aangeleverd want die hoeven dan geen afvalstoffenkosten te betalen.In een grote shredder wordt dat hout gemalen en daarna gestookt.Het water in een heel groot reservoir wordt daarmee verwarmd en dat houdt dan weer een heel groot kassencomplex op temperatuur.Ik vond het erg leuk om dit te horen, want ik vroeg me vaak af hoe hoog hun energierekening wel zou zijn.

• loes

je geeft het zelf al aan ; je wilt niet smorgens begroet worden door rijen zwarte planten. ik begrijp dat jouw energierekening er niet om zal liegen (ook nog gelijk je eerste winter in deze opzet) maar mischien gaat het om nog een paar nachten. nu de temp overdag flink hoger is, warmt de boel toch ook lekker op en zal het alleen maar gaan om de nachtelijke uren. ik was vanmorgen (voor mijn doen) ook al heel vroeg op pad en het was gewoon brrrr koud.

voorlopig hier nog geen teken van regen. maar als je morgen je regendans doet, vraag dan gelijk of we 6 maanden mooi weer krijgen. hebben we onderhand wel weer verdiend.na 2 mindere zomers en barre winters

grts

• boerderij bert

Margriet, ik zou toch maar een paar nachten blijven stoken voor de zekerheid.

En dan: ik stook niet en ben toch arm.

• ann

Margriet ik zelf heb maar een kleine kas (2.50x2.50)er zit gehard glas in en is geïsoleerd met bubbelplastic. Ik verwarm alleen als het gaat vriezen met een Engels serrekacheltje dat brand op paraffineolie tot nu toe heb ik mij daar goed mee kunnen redden.Op dit moment heb ik hem niet meer aan ook niet in de nachten. Ik zou ook stoken voor de zekerheid als je bang bent dat het te koud wordt.

Ann

• Carin64

Ik heb de kachel niet meer aan, maar ik heb de zaailingen ook nog niet in de kas staan. Er staan alleen nog wat kuipplanten in en verder staan de zomerbollen er nu in. Ik heb de kachel vorige week ook niet meer aan gehad. Hij warmde overdag genoeg op om net warm genoeg te blijven ‘s nachts. Jij hebt toch ook een elektrische kachel? Mijn kachel heeft geen thermostaat dus moet ik het zelf handmatig regelen, maar ik heb overwogen een tussenzetthermostaat te kopen met een sensor, zodat hij vanzelf aan en uit gaat. Dat zou al een stuk zuiniger en gemakkelijker zijn. In deze tijd wordt het, zelfs met de kachel op de laagste stand, ’s morgens eigenlijk al veel warmer dan nodig zodra de zon opkomt. Zo'n ding kost een paar tientjes, zie ik op internet en stop je dus gewoon in het stopcontact.

• martine

Ik heb geen idee, heb geen kas….. maar ik zou denk ik toch nog stoken om dat schrikbeeld van rijen zwarte planten te voorkomen, daar moet je toch niet aan denken! En het was hier vanmorgen vroeg best erg frisjes hoor!

• maria

Hier was de minimum buitentemperatuur afgelopen nacht 4 graden, de minimum temperatuur in de kas was 7 graden, dus de kas heeft geen energie verbruikt behalve het waakvlammetje.En voor de komende nacht ziet het er nog warmer uit.Maar situaties zijn over het land heel verschillend.Als ik je was, zou ik toch eens denken over een systeem met een thermostaatregeling.Dat scheelt heel wat zorgen.

Margriet, jij gaat toch zo laat naar bed, waarom niet dan even kijken hoe de temperatuur is, dan kun je je verwarming eventueel dan nog aanzetten.

• Goof

Ik heb een elektrische oliegevulde radiator kachel met losse themostaat,deze staart zomer en winter op +5 graden,ik heb als de stroom niet uitvalt nooit problemen.

Goof

• lutetia

koop een tijdschakelaar en zet de kachel bv elke drie uur een -half-uurtje aan;dat bevalt mij prima.Je hoeft alleen maar de tijden te veranderen,als je dat wil;voor 4,5 of 6 euro bij G.,K.,of P. te koop; Luut