Wat een verschil!

• Carin64

Net mijn eerste rondje door de tuin gemaakt sinds maandagavond en het is echt een wereld van verschil. Ook al is er niet echt veel regen gevallen, dat beetje vocht en de temperatuur hebben ervoor gezorgd dat veel planten opeens tekenen van leven vertonen. Overal groene en rode puntjes. Alle agapanthussen hebben het zo te zien goed overleefd in de vollegrond. Zelfs de Leycesteria heeft voor het eerst nog groene takken na de winter. Alleen de Melianthus major ziet er beroerd uit, maar wellicht komt hij nog terug vanuit de wortels. Zijn jullie ook zo blij? De vogels in ieder geval wel. Hier wordt oorverdovend gezongen en gekwetterd.

• anneke Im

Hier ook al veel planten die bovende grond uit steken met hun neusje . Het was kouder dan gisteren er stond meer wind hier . Weing regen gekregen

heerlijk gewerkt samen in de tuin, als ik mijn mannetje niet had moet ik de tuin toch opgeven vrees ik !!!

Bij de houten vijverbak met schoonmaken en het uithalen van de waterlelie en de zwanenbloem, sprong de kikker over de arm van mijn man op de aarde . Ik dacht dat hij wel dood zal zijn ,want de bak is bevroren geweest best wel lange tijd maar hij bleef in de border waar de bak staat lekker huppelen en onder de azalea zitten . Vandaar springt hij weer de vijver in. Lekker op geschoten vandaag

• anneke Im

Hier ook al veel planten die bovende grond uit steken met hun neusje . Het was kouder dan gisteren er stond meer wind hier . Weing regen gekregen

heerlijk gewerkt samen in de tuin, als ik mijn mannetje niet had moet ik de tuin toch opgeven vrees ik !!!

Bij de houten vijverbak met schoonmaken en het uithalen van de waterlelie en de zwanenbloem, sprong de kikker over de arm van mijn man op de aarde . Ik dacht dat hij wel dood zal zijn ,want de bak is bevroren geweest best wel lange tijd maar hij bleef in de border waar de bak staat lekker huppelen en onder de azalea zitten . Vandaar springt hij weer de vijver in. Lekker op geschoten vandaag

• mike

Hier kan ik het verschil nog niet echt goed zien. Maar het was dan ook de hele dag mistig en kil hier. Vanmiddag naar Culemborg geweest en daar was de natuur duidelijk al verder dan hier. Hebben zelfs nog in de zon kunnen zitten, buiten, met een glaasje witte wijn er bij. Dat was wel even genieten.

De vogels hebben het hier al wel in hun bol. Heel wat gekwetter, takjes verzamelen, mosjes. Het gaat de goede kant op. En in de vijvers is de jaarlijkse orgie van de padden begonnen. En ik zag al meerdere kluwen dril van de bruine kikker. Die doen dat altijd bij elkaar, een stuk of zes zag ik al. Nu de temperatuur nog wat hoger, het zonnetje er bij en dan gaat het misschien alsnog goed komen…

• Margriet

Sinds vandaag heeft de sierappel ineens kleine blaadjes.

De Melianthus staat in de kas en doet het goed.

De vaste planten zuchten van opluchting na dat regentje.

Het botanische tulpje dat ik ooit van Bert kreeg heeft ineens dikke rode knoppen en bloeit bijna. (en staat nu op een beter plekje, heeft zich meteen vermenigvuldigd)

De planten in de potten stekken puntjes omhoog, de riddersporen groeien als kool en de Lupinen herstellen zich na een zielige hangpartij tijdens de wekenlange oostenwind.

Het ontploft nog niet, maar een zachte plof is goed te zien! De knal komt zondag, denk ik. :-)

• loes

eindelijk eens een ander bloemetje in de tuin. wat is het leverbloemetje toch mooi en teer. echt blauw. ik zag afgelopen vrijdag op de bbc dat de hepatica toch graag in de zon staat te bloeien en daarna verder in de schaduw van andere planten. ga hem dus na de bloei een ander plekje geven.

en als het morgen niet echt gaat regenen, dan moet ik de tuinslang gebruiken. ik voel dat als het dit weekend echt warm wordt, de planten gebaat zijn bij wat lekker vochtige grond.

• cowi

En zo langzamerhand komt alles weer goed.

Margriet was er nog wat te dansen vandaag? groetjes cowi

• Carin64

Ik heb gelukkig nog een stek van de Melianthus in de kas staan, maar de ouderplant heb ik vorig jaar, na jaren in een pot, in de vollegrond gezet. Dat leidde tot een fenomenale groei, wel drie keer zo groot als hij pot was en veel mooier van kleur. Zelfs als hij het niet overleefd heeft, ondanks zijn winterdek, dan was het het toch waard om hem zo mooi gezien te hebben. Iemand nog ervaringen met de Melianthus in de vollegrond?

• Margriet

Loes, de Hepatica werd behandeld in GW afgelopen vrijdag. Misschien kun je hem nog terugzien. Zon tijdens de bloei en verder schaduw (van de inmiddels uitlopende struiken). Maar het is een eigenheimertje. Een prachtig eigenwijs plantje. (hou ik van :-))

• Margriet

ja hoor, mijn hart is blij en mijn tred is licht :-)