Verschil potgrond en cocopeat

  • Margriet

    Vorig jaar of het jaar daarvoor heb ik een keus gemaakt om de planten te kweken in Cocopeat. In potten voor wie dat niet weet, ik heb een hobbykwekerij, vandaar.

    Nu ben ik al een paar dagen bezig om alles weer op te potten en te bekijken. Eventueel splitsen, stekken of wat ook maar nodig is om de plant een goede start te geven.

    Het val mij op dat er nauwelijks beesten in de potten zitten. Meestal, na de winter, raast het van de naaktslakken, pissebedden, slakkeneieren. Altijd goed om de planten goed te controleren. Maar nu ben ik welgeteld 1 plant tegengekomen met een naaktslakje. En eentje met ws. slakkeneitjes. Geen pissebed gezien.

    Ik verbaas mij daarover. Het kan niet aan de winter liggen, want vorig jaar was het nog veel kouder. En wel beesten. (in de planten die toen nog in potgrond stonden) Alles staat nu in Cocopeat. het wortelt zo vlot, met water is het ook zo lekker, de kluit neemt altijd weer water op.

    De planten floreren.

    Nou ja, wat ik maar wil zeggen: Als je een mooie potplant hebt (of kuipplant), kies dan ook een goede ondergrond en geen zakjes van 20 voor 5 euro van de Gamma. Dat is gewoon rotzooi.

    Gr. Margriet, cocopeat-fan :-) (geen aandelen)

  • lutetia

    Interessant,Margriet;ik doe door alle-dure!-potgrond cocopeat,wat me prima bevalt en onderin de potten op maat geknipt worteldoek tegen beestjes;ik dacht te weten dat C. aleen teweinig voedingsstoffen bevat, ongeveer 6 weken na het verpotten begin ik met bijmesten Ik heb het nu alleen over kamer-en kuipplanten. succes! Luut

  • maria

    Tja, reclame maken mag hier eigenlijk niet. Deze firma brengt meerdere goede en milieuvriendelijke producten op de markt.Maar als die afwezigheid van slakken en pissebedden door het gebruik van cocoapeat komt, verkopen ze minder Escar-Go en aaltjesdozen!!

    Zou de oorzaak kunnen liggen in de betere drainage en beluchting vergeleken met gewone potgrond? Stuur de firma eens een mailtje over je bevindingen!

  • loes

    ik gebruik het al jaren, maar lette nooit zo op de “ingrediënten” wat ik inmiddels wel doe. de naam cocopeat, kan je alle kanten mee op. het peat in de naam, staat voor turf en dat wil ik niet. zit wel in veel van de kant en klare zakken. ik heb hier een geperste blok van vr..ken en die noemt het coco-peat brikketten (de ideale zaaigrond) maar is wel 100% gecomposteerde kokosvezel - dus geen peat. ik gebruik dit momenteel, gemengd met perliet, voor mijn zaadjes en zaailingen. vindt het een heerlijk goedje om mee te werken. dan heb ik een geperst blokje van de acti.n. die noemt het compacte potaarde. is 100% cocosvezel. was zojuist in mijn plantencentrum en keek even op de zakken daar (aan de voorraad te zien, de meest verkochte) en zag dat er oa turf en meststoffen aan toegevoegd zijn. dit is mischien wel fijn voor grotere planten, maar jonkies hebben dat nog niet nodig. turf is ook niet goed/nodig, want in bijv. engeland is alles wat er was, al afgegraven.

    ik vraag me wel eens af waar al die aarde blijft, want ik heb in de loop der jaren al heel wat ladingen vol in mijn kleine stadstuintje verwerkt.

  • Carin64

    De echte cocopeat van ecostyle bevat nooit turf. Dat zou het milieuvriendelijke imago ook helemaal teniet doen. Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een mengsel gezien met turf. Welk merk was dat dan? dat er peat op staat betekent natuurlijk niet dat er turf in zit. Het is juist een soort fantasienaam om aan te geven dat het een kokos-turfvervanger is.

  • loes

    ik zal de merknaam noteren als ik er weer kom.. helaas vindt ik zelf de benaming coco-peat vreemd. als het 100% kokosvezel is, noem het dan ook gewoon zo. ik ga er vanuit dat als verschillende merken 100% vezel vermelden, er geen verschil is. hooguit kan de structuur wat grof/fijner wezen.

  • maria

    ECOstyle nemt het spul Cocopeat, een door hen bedachte naam en niet coco-peat of coco peat. Zo hebben ze ook Escar-GO voor de bestrijding van escargots.

  • mike

    Heb ook met cocopeat gewerkt. Heerlijk rul, zonder klonten. Maar vond het ook nadelen hebben. Je moet er nogal veel mest bij gooien, zeker als de plantjes langere tijd in het potje moeten blijven. Het droogt razendsnel uit, maar neemt wel gemakkelijk weer water op. En als het een tijdje regent dan blijft het zeiknat en zuigt zicht vol als een spons. Het heeft ongetwijfeld voordelen, zeker ten opzichte van gangbare potgrond, maar ik werk toch liever met Jongkind-potgrond. Ook klontvrij, lekker rul, minder mest nodig, droogt minder snel uit en neemt ook gemakkelijk weer water op. Al met al ontlopen de twee elkaar niet zo veel. Alleen kan ik Jongkind goedkoper bemachtigen dan Cocopeat en dan is de keus tussen 2 bijna gelijken gauw gemaakt…

  • Margriet

    Ja, die Jongkind staat ook goed bekend. Zal eens informeren bij de baas. Test: Cocopeat versus Jongkind. :-)

    Groetjes, margriet.

  • Martijn

    Cocopeat is een hele foute naam. Het zal een merknaam zijn van een bedrijf. De officiële benaming is coirpith. Dit wordt ook wel kokosgruis genoemd en zijn de fijnere delen van de kokosnoot. Dit kokosgruis wordt verkregen door de bewerking die plaatsvind tijdens het ontvezelen van de noot. De vezels is het hoofdproduct en de kokosgruis (=coirpith) is het “afvalproduct”. Dit coirpith wordt verzameld en behandeld. Vaak zijn er enige vezeltjes nog in omdat niet alle vezels van de kokosnoot netjes eruit worden gehaald. Dit alles wordt gewassen en als het goed is gebufferd met een meststof. In de kokosnoot worden namelijk alle schadelijke zouten opgeslagen die schadelijk zijn voor de plant (palm). Deze zouten worden eruit gewassen en vervolgens geperst in blokken. Echter, de wat betere kwaliteit is gewassen en gebufferd. Dit bufferen gebeurt om de voedingsstoffen dan weer beschikbaar te maken voor de plant. Een relatief technisch verhaal maar zou er wel veel meer over kunnen vertellen.

    In de professionele potgrondbranche wordt coir pith (kokosgruis) vaak gemengd met veen. Beide grondstoffen hebben zo hun unieke eigenschappen. Het grote voordeel van kokosgruis is dat het enorm goed water opneemt na verdroging en enorm veel poriën bevat. Dit is enorm goed voor het wortelgestel. Echter, de kokos moet goed gewassen zijn en het liefst gebufferd. Het bufferen kost veel tijd en geld, de vraag os fit bij de Action-artikelen wel is gebeurd. Bij de betere shops voor potgrond is vast wel kwalitatieve goede substraat te halen. Substraat is namelijk de parapluterm voor potgrond, kokos, perliet, steenwol en andere materialen!