Beste planttijd dahlia knollen

• sva.info@ldw.tweak.nl

Ik heb een tijdje geleden bij een tuincentrum dahlia knollen gekocht nu ben ik even gaan zoeken wanneer je ze nu het beste kan planten maar ik lees verschillende planttijden de een zegt vanaf half april de ander zegt pas in mei

Kan iemand mij hier duidelijkheid over geven

• lutetia

Met de verwachte temperaturen kan het nu; houd wel komende week de nachttemperaturen in de gaten en bescherm ze zonodig 's-nachts met vliesdoek oid.Zet ze niet in de volle zon.Suces! Luut

• Carin64

Ik plant ze zelf meestal eind april. Ik laat ze wel eerst een tijd in de kas liggen en houd de knollen vochtig, zodat ze al goed uitlopen. Dahlia's moeten zo licht en zonnig mogelijk staan. In de schaduw wordt het een slappe hap en bloeien ze niet.

• anneke Im

ik heb ze gisteren in de pot geplant want ze liepen al uit staan nu tegen de zuidmuur lekker beschut en met zon.

het zijn dahliaknollen bij Margriet vandaan overgehouden in tuinturf

• mike

Dahliaknollen trek ik altijd eind maart/begin april voor in huis of in de kas, anders bloeien ze pas zo laat. Daarvoor doe ik een vuilniszak in een krat oid en leg de knollen daar in. Bestrooi ze met potgrond tot ze bijna bedekt zijn en houd ze licht vochtig. Doorgaans lopen ze vlot uit dan en kunnen eind april/begin mei dan in de volle grond en hebben dan al een flinke voorsprong. Bloeien doen ze dan al vanaf eind juni en gaan door tot in november.

Maar ik zaai ook dahlia's, met name de botanische/wilde soorten. Dahlia coccinea is er zo eentje. Heel fraai en heel gemakkelijk. Gezaaide exemplaren bloeien in het eerste jaar al heel rijk. En de botanische soorten zijn ook luchtiger en eleganter dan de meeste veredelde soorten, die doorgaans wat stijfjes zijn. Hoewel daar ook fraaie soorten tussen zitten, die ik voor geen goud zou willen missen. Als je eenmaal begint aan dahlia's, ben je zo verslingerd! Dus kijk uit…

• Margriet

Te laat, ben al om. :-)

Ik trek ze ook voor in de kas. Als ze uitlopen probeer ik nog wat te stekken. Lukt eigenlijk altijd vrij aardig!

Een mooie donkere heeft er hier zin in. (Arabian Night, geloof ik of Nuit dÉté) Die is al hard op weg. En ik heb een mooie oranje voorgetrokken. Moet wel toch, dit jaar?

Maar als ik gewoon zou moeten kiezen wanneer ik een Dahlia moet planten in de tuin, zou ik zeggen: NU.

• sva.info@ldw.tweak.nl

ik wil jullie hartelijk danken voor het advies en ga ze vanmiddag planten

fijne zondag

• Anly

Hihi, bij mij is de verslingering ook al toegeslagen! Vorig jaar een enorme stapel dahliaknollen opgeslagen in mijn kelder, mijn schoonmoeder veronderstelde dat ik dan wel de helft zou weggooien omdat het er zo veel waren. Ik was gewoon beledigd, iets waar ik zo veel plezier aan heb, dat gooi ik toch niet weg!? Ze staan nu te wachten in de (onverwarmde) kas, straks ga ik full speed het laatste stukje grond omspitten en dan gaan ze de grond in. Mijn aardappels heb ik gisteren gepoot, die liepen al prachtig uit. In de kas komen raapstelen op en ook de sla doet al goed zijn best. De lelies die ik van de winter geprobeerd heb, daar zie ik nog niks van, maar wie weet, heeft misschien wel veel tijd nodig. Vannacht per ongeluk de druppelslang aan laten staan, de nieuwe taxushaag heeft zo in elk geval een flinke mep water gehad vannacht… De computer gaat weer dicht, aan de slag, ‘s ochtends vroeg en ’s avonds is het zo leuk om al (nog) in de tuin te zijn, de vogels lijken dan nog meer te fluiten! Een fijne dag, groeten, Anly