Hongerige muizen

• Carin64

Al meer dan 10 jaar heb ik een verzameling Rhodohypoxis (rooisterretjes) in pot. Een stuk of 20 soorten. Vandaag wilde ik ze uit de kelder halen, waar ze altijd droog overwinteren, maar de potten waren bijna allemaal leeg. Op internet las ik nu pas dat muizen er dol op zijn. Nooit eerder last van gehad. Nou, zo te zien heeft het gesmaakt. Misschien dat er nog een paar potjes over zijn, maar veel zal het niet zijn. Jammer wel, het was een prachtig gezicht als ze allemaal bloeiden in roze tinten en wit.

• Lisa58

Wat sneu Carin, het zijn zulke leuke en langbloeiende plantjes. In onze vorige tuin heb ik ze ook in potten gehad, en had er geen idee van dat muizen ze zo smakelijk vinden. Weer iets geleerd :)

Vanmorgen vond ik het miniappelboompje er zo treurig uitzien, en toen het boompje uit de grond was gehaald zag ik dat alle wortels verdwenen waren. Dat gebeurde ook al met de blauwe regen, alle wortels waren helemaal weg, zo jammer!

• lutetia

Heb je witte larven met een roze snuitje kunnen ontdekken?De larven van de taxuskever vreten wortels op Luut

• Carin64

Dat heb ik lang geleden eens gehad met een roos. Opgevreten door woelmuizen of zo. Daarna eigenlijk nooit meer gebeurd. Je doet er niks aan, hooguit de kat er op afsturen. >:D<

• Carin64

Nee, larven zaten er niet in, maar rhodohypoxis zijn kleine knolletjes. Zelfs de larven van de taxuskever kunnen die niet opgegeten krijgen. Bovendien hadden de muizen er een enorme bende van gemaakt en in alle potjes gegraven. De potgrond lag in grote hopen in de kisten, waar de potjes in stonden.

• maria

Volgend jaar fijnmazig gaas over de potten spannen.Dat moest ik toen ik nog zaaide, hier bij verschillende soorten zaaisels doen.Eenmaal hebben de muizen hier een paar duizend crocusbollen versleept en opgegeten.Ik heb altijd katten gehad, maar die vingen er maar af en toe eens eentje.Nu heb ik een flinke rode(ex)kater, die beter zijn best doet.

• Carin64

Ik was er ook al over aan het denken. De potjes zijn maar klein, dus gaas wordt lastig, maar wellicht de potjes in oude panty's stoppen of in een dichte kist of zo.. Eerst maar eens afwachten of er nog wel iets is om dit najaar in de kelder te zetten. Gek genoeg was dit het enige wat opgegeten was. De dahlia's, de eucomissen, wat botanische begonia's, en nog wat klein spul zagen er prima uit. Wij hebben trouwens ook een grote rode exkater, die dol is op muizenvangen.

• kuuk

Zou geen oude panty's gebruiken want is pracht nestmateriaal is mijn ervaring. Mooi dat je andere bollen er goed uitzien maar wel apart muizen alles eten….

Ik heb na enkele geboortegolven een paar aardappels in de schuur liggen, blijkt net een soort visitekaartje te zijn.