salvia uliginosa ?

• loes

zo'n 40cm vanaf de uliginosa die ik vorig jaar geplant heb, waaieren zich in rap tempo zo'n 30 jonge plantjes uit. ik zou niet weten wat het zou kunnen wezen, behalve dan van deze salvia. ze zitten blijkbaar aan elkaar met een stengeltje. ik vond op internet een foto van een jonge plant en ben met de tablet naar buiten gegaan om te vergelijken. lijkt er sprekend op. is dit de wijze waarop hij zich vermeerderd ? ik hoop het, want ik zou er nog wel een paar op andere plaatsen willen hebben en ook genoeg om weg te geven.

spannend om allerlei groene dingen uit de grond te zien komen. ik heb vorig jaar vrij veel nieuwe planten aangeschaft en gekregen van m&m, dus herken nog niet alles meteen. zaailingen zijn voorlopig nog veilig binnen, dus dat zal, met dit weer, wel even duren eer die er bij kunnen.

fijn weekend allen

• loes

o ja, en als ze het zijn, wanneer mag ik ze verplanten. ze zijn naar de voorkant van de border gekropen en daar wil ik ze zeer zeker niet. ik heb de oude plant teruggesnoeid tot zo'n 30cm boven de grond. als hij de winter overleefd heeft, gaat hij vrij laat pas weer uitlopen, toch ?

• Mike

Hoi Loes, de S. Uliginosa gaat idd aan de wandel, dwz heeft rhizomen. Maar zaait ook uit. En deze schoonheid wil altijd graag vooraan staan met z'n bijna twee meter hoogte. Ik zou de koude nachten nog even afwachten en dan de niet gewilde exemplaren verplaatsen/ oppotten. De, voor zoveer ik weet, enige salvia, die van een natte plek houdt. En gemakkelijk te vermeerderen is bovendien. Stukje rhizoom, maar stengelstek lukt ook prima.

Trouwens bloeit de rehmannia, en deels ook haar nakomelingen, al volop in de kas. En dit gaat weer door tot in oktober. Wat een aanwinst, deze plant!

• loes

mike, mijn vraag heeft nog een staartje. vanmiddag deed ik een klusje in de schuur en stootte een bakje met zaailingen om en belandde ondersteboven op de grond. snel een bak gepakt en alles opnieuw geplant. niets beschadigd. dit was 1 van de 3 bakjes met zaailingen waarvan ik niet meer/nog niet weet wat het is. (ik ben slordig) 1 ervan was wel s.ul. terwijl ik hiermee bezig was, kreeg ik die nare lucht van de ul. in mijn neus. snel naar buiten en de uitlopers aangeraakt, maar helaas, geen ul. ben dus benieuwd wat het wel is en wanneer de oude ul. uit gaat lopen. foto is van de zaailing

leuk dat de rehmannia al bloeit in de kas. makkelijke plant he ? ik heb ze al buiten en gaan ook als een speer, maar zeker nog geen bloemen ik heb 3 x breynia disticha (ice-cream/snow bush) voor je staan. uit de tuin van mijn zus in kaapstad, gespit. ondanks de temp. shock staan ze er goed bij. hoop dat ze bij jou worden zoals ze horen te zijn. dus met alle mooie kleuren blad. er schijnt ook iets aan te komen wat zaad maakt, maar dat maakt blijkbaar geen indruk, want niemand weet hoe het er uitziet. als in mei/juni alles weer mooi bloeit, doe ik weer een rondje met anneke, bij jou en margriet.

grts

• Margriet

Ik zie volgens mij geen S. uliginosa, Loes. Dat puntige blaadje lijkt meer op een campanula soortje.

Ik zal nog eens kijken want ik ben heel slecht in determineren. Salvia U. loopt pas heel laat uit, het lijkt me zelfs voor spontane zaailingen of uitlopers nog te vroeg.

Ik hoop het wel voor je!!!! :-)

• loes

ik meen dat je al eens eerder gewaarschuwd had om de ul. in de gaten te houden ivm het late uitlopen. dat we hem dus niet vergeten en er andere planten te dichtbij zetten. gelukkig heb ik dus ook de zaailingen, maar hoe lang duurt het eer die zullen bloeien ? dit jaar of pas in 2e of derde jaar ? toen ik hem vorig jaar kocht, was het al een prachtige bloeiende plant, maar dus geen idee hoe lang het duurt om hem tot op die grootte te krijgen.

zal eens kijken of ik op fotos van vorig jaar iets kan ontdekken wat op een campanula of soortgelijk blad lijkt.

• Margriet

Als je ze nu hebt gezaaid (dit voorjaar) zullen ze ws. nog niet bloeien dit jaar. Ik zaai ze het liefst in de nazomer, augustus. Maar dan moet ik dus werken met zaden van het jaar daarvoor want de plant heeft dan nog lang geen zaden.

Ik ben eigenlijk stomverbaasd dat hij makkelijk doorgroeit en uitzaait. Dat gedrag heb ik hier nog nooit gezien. En wortelstek is ook nooit gelukt.

Ik vind het best een lastige om mooi op te kweken. :-) Gr. Margriet.

• maria

http://www.plantes-oasis.fr/photos/Salvia_uliginosa_02.jpg

dat ziet er heel anders uit lijkt me

• loes

je hebt gelijk, maria. maar ik kon me het blad niet zo goed meer herinneren (denk vanwege de stank). ik keek alleen naar de mooie bloemen. ik ontdekte zojuist 2 nieuwe groene plukjes groen en die zitten er echt aan vast. komt de nieuwe bloei hiervan of doet de oude plant ook nog iets ? dus maw moet ik gewoon later zo'n nieuw plantje uitplanten of zijn dat extra bonusjes :)

• Margriet

Die groeien wel vanuit de oude plant (als het de s. is) Even wachten hoor, met uitplanten.