Dood

• Paula

Nou, het is zeker!! Zowel mijn Acer palmatum en Cercis canadensis “Forest Pansy” zijn beide dood!!! Ze staan in mijn voortuin op een afstand van zo'n 5 meter van elkaar. De Acer vertoonde vorig jaar al tekenen van??? Ja wat? De bladeren werden al in juli/augustus bruin. Eerst een klein deel maar gaandeweg waren praktisch alle bladeren bruin, lang voor dat volgens de natuur zou moeten. Aan de Cercis was vorig jaar niets te zien maar nu zijn alle takken bruin {krabtest}.

Is dit toeval, of zou het kunnen dat beide aan een en dezelfde aandoening dood zijn gegaan? Als dat zo is, durf ik geen nieuwe op dezelfde plaats te zetten. Wie helpt?

Paula

• Margriet

Ik denk dat het de nare wintertjes zijn. Ook bij mij vertonen zowel de Cercis als de Acer dezelfde verschijnselen. De Acer loopt inmiddels uit, aantal takken niet, die zijn gewoon doodgevroren.

De Cercis is niet geheel winterhard. Na twee jaar best koud kan hij het opgeven. De Forest Pansy is volgens mij nog iets gevoeliger. Ik zal morgen bij mij de krabtest doen. Ik heb ook de Forest Pansy staan. Zou jammer zijn, hij is prachtig en al best breed.

Is je voortuin op het oosten?

Gr. Margriet.

• Paula

Hoi Margriet. Nee, de voortuin ligt op het zuiden. Maar wel vrij open. De wind heeft er dus vrij spel. Dan ga ik maar op zoek naar en boom of heester die daar wel tegen kan. Dank je wel!

Paula

• Carin64

Als de Acer last had van de winter, dan zou hij niet in de zomer bruin worden. Dat klinkt meer als vochtgebrek of een soort verwelkingsziekte. Acers zijn daar behoorlijk gevoelig voor en ik ben er ook een palmatum aan kwijtgeraakt en een andere acer heeft er een aantal takken door kwijtgeraakt, maar leeft nog steeds. Aan verwelkingsziekte kun je niks doen. Nooit meer een struik, die daar gevoelig voor is, op die plek planten. Dat verklaart echter niet waarom de cercis niet uitloopt dit jaar. Verwelkingsziekte slaat namelijk altijd in de zomer toe. Cercis is er wel bevattelijk voor, maar het zou zeker de winter kunnen zijn. Ik heb volgens mij geen planten verloren deze winter en zelfs de Leycesteria heeft nog flink wat groene takken na de winter. Dat is hier voor het eerst. Meestal moest ik ergens een zaailing gaan zoeken ter vervanging. Lijkt me dus sterk dat je Cercis na vorige winter overleefd te hebben nu opeens sneeft, maar wie weet. Als je hem gaat vervangen zou ik in ieder geval voor de zekerheid geen cotinus nemen, want die zijn ook zeer gevoelig voor verwelkingsziekte.

• ria

Bij mij is mijn favoriete clematis dood, namelijk C. Princess Diana. Alle andere lopen weer uit, maar bij deze is nog niets te zien.

• monique

Nou ik heb wel wat gevonden tegen verwelkingsziekte:ik had een boom die daar ook aan doodgegaan is, en later een krentenboompje daar in de buurt geplant, prompt kreeg de krentenboom ook last ervan:ineens begonnen er takken te verwelken die goed gebloeid hadden.Ik ben op internet gaan zoeken en heb het middel sporgon gevonden. Dit los je op in een gieter water en sproei je dan over de plek waar de ziekte in de grond zit.In het lopende jaar de grond goed vochtig houden en eventueel een seizoen later nog eens herhalen.Bij mij werkte het, de krentenboom is gered en ook andere gevoelige planten doen het weer goed op die plek! Dit spul is echter alleen verkrijgbaar in Belgie…..

Groeten Monique

• Carin64

Ik geloof er eerlijk gezegd niet zo in. Daarvan wordt ook gezegd dat het werkt tegen buxusschimmel en dat is ook niet zo. Bovendien zeer schadelijk voor het milieu. Ik heb vorig jaar een prachtige jonge koelreuteria verloren aan de verwelkingsziekte. Dat is niet leuk, maar ik heb geen moment overwogen met gif te gaan werken dat ook nog eens in Nederland verboden is. Er zijn ook heel veel planten en struiken en bomen die niet gevoelig zijn voor de schimmel die de ziekte veroorzaakt. Ik kies daar liever voor. Krentenboom staat niet bekend als gevoelig voor verticillium, dus misschien was het wel iets anders. Ook zonder behandeling kunnen struiken een aantasting overleven.

• Paula

Belgie is geen probleem. Ik woon op nog geen 10 km. van de Belgische èn Duitse grens ( Zuid Limburg, je zal er maar wonen, haha)

Ik ga toch eens kijken want ook mijn Gentiana acaulis is op sterven na dood. Ook in de voortuin.

Paula

• Carin64

Ik las op een ander forum dat Sporgon volgens iemand met verstand van zaken echt niet werkt tegen verwelkingsziekte. Lang niet alle planten kunnen de ziekte krijgen. Misschien is er iets heel anders aan de hand met al deze planten.

• ria

@ Monique:

Mijn Clematis Princess Diana is niet doodgegaan door verwelkingsziekte. Het barre weer van de afgelopen winter hier in de kop van Noord-Holland is de schuld geweest en daar is helaas niets aan te doen.

Ria