verrassingen

• lutetia

Kennen jullie dat opgewonden gevoel ook als je iets ontdekt dat je dood waande? Ik probeer al een paar jaar een Pulsatilla -Wildemanskruid-vlakbij mijn terras te kweken;zowel het eerste als tweede jaar bloeide ze niet en stierf ze af; en nu opeens:kijk daar staat ze met minstens één dikke knop;ook lijkt nu pas eindelijk de Dicentra Spectabilis op te komen,terwijl de D.Formosa al dikke knoppen heeft.

Mijn ribes is,vermoed ik, dood;nergens iets meer van groen te bekennen.Vorig jaar stond die er al allerbelabberds bi;jík heb een nieuwe besteld,evenals een Ficus Carica-Brown Turkey;die schijnt wat vorstbestendiger te zijn. Luut

• anja

leuk toch als je zoiets ontdekt.

ik hoop dat die het goed gaat doen voor je.

• Paula

Heey Anja, ben je er weer!! Lang niets van je gelezen.

Fijn!

Pauila

• mike

Oh ja, heerlijk Luut, - dat gevoel van iets dood gewaands, dat opeens toch nog in leven blijkt te zijn. Heel herkenbaar hier.

Doodgaande ribessen, - dat is pas iets van de laatste jaren, - voorheen had ik een hele haag van deze, die het altijd prima deed, maar vier jaar geleden kwam de klad er in. De een na de andere legde het loodje, dus ik heb de hele haag maar gesloopt en vervangen door liguster.

De Ficus carica Brown Turkey is idd iets winterharder dan de gewone, maar stel je er niet te veel van voor, want hier heeft deze het na 2 nare winters ook bijna begeven. Bijna, - want vlak bij de grond komen toch weer nieuw loten. Dat wordt mooi blad, maar helaas weer geen vijgen. Ik vrees dat we voor jaarlijks vijgen kunnen oogsten toch moeten verhuizen naar zuidelijker streken…

• lutetia

Dank voor je antwoord,MIke.Morgen komen de nieuwe Vijg-Brown Turkey- en de Ribes King Edwards;de laatste ga ik op een heel andere plaats zetten ivm ziekteverwekkende bacterien op de oude plaats en de Ficus in een hele grote pot die in de winter naar de garage kan die ik net boven nul graden C.,houd ivm de waterleidding daar voor de wasmachine.Helaas doet mijn rabarber nog niets;die had toch al lang boven de grond moeten staan?

De Fremontodendron lijkt nog steeds niet echt dood;ik ga hem verder op stam kweken;na elke tweede knoop toppen.

Opeens was er binnen een week mijn doodgewaande Pulsatilla met knop;

Al de planten en zaailingen die ik van je kreeg,staan er prima bij;

Tot nu toe is één van de beide Hibisccussen Coccinea goed aan het uitlopen'Van mijn Gloriosa's zie ik nog nietsAangezien het de komende week wellicht toch nog koud gaat worden in de nacht,wacht ik nog even met alles naar buiten te doen; Gaat het met jullie en jullie hobby's goed? Luut

• lutetia

Dankjewel,Anja.Geduld hebben is in onze hobby een grote uitdaging! Luut

• Lisa58

Luut, de rabarber in onze tuin piept sinds gisteren eindelijk boven de grond, terwijl het bij mijn ouders al een heel stuk verder is. Zij hebben zandgrond en wij klei, en dat duurt altijd wat langer voor het is opgewarmd.

• Anly

Hier ook op zandgrond, de rabarber hoop ik dit weekend eigenlijk te kunnen gebruiken om er een bescheiden taartje mee te maken voor mijn verjaardag. Volgend jaar ben ik op Koningsdag jarig, ik vind het wel bijzonder…. Mijn tuinbonen komen al op, de dahlia's zitten in de grond, net als de aardappels en morgen en donderdag aan de slag met mijn fruitkooi, eens proberen of ik dit jaar dan wel zelf wat van mijn fruit kan eten, de vogels even voor zien te zijn. En er piepen al heel veel van mijn meer dan 2000 geplante bollen boven de grond en de narcissen bloeien volop! Daar word ik dan erg blij van.

Groeten!

Anly

• loes

luut, de gloriosa is heel wispelturig. ik heb er hier 6 in pot staan. 2 x 70cm, 1x 30cm en 3x nog niets. maakt ook niet uit of het mijn eigen overgehouden knollen zijn of de nieuwe. ik wou ze zo lang mogelijk in het donker houden, maar de voorlopers maakten al witte puntjes, dus toen maar alles in potten. de grootste 2 willen al ergens aan hechten, dus ik hoop dat ze binnenkort toch naar hun vaste plek, buiten kunnen. ik weet (net als jij) uit ervaring dat als je de stengel beschadigd, er niets meer te redden valt, dus ze hebben al jaren een goed licht en beschut plekje waar ze niemand in de weg staan en ik er de hele dag van kan genieten. het is absoluut mijn nr 1