lelietjes van dalen

• cowi

\

ik kijk elke dag (ook vanmorgen) wel even in mijn voortuin(tje) en dan zie ik dit groeien en dat komt boven de grond en wat is dat ook alweer en wat zal dat worden.En ik kijk nog eens goed: overal in de tuin harde groene sprieten. Overal schieten ze uit de grond.Nog meer als verleden jaar. Gister zag ik nog niks en nu volop. De natuur maakt rare sprongen.

fijn weekend gr. cowi

• Paula

Ben je er blij mee? Prima toch. Ik vind ze ook erg mooi. Zou ze zó nemen als ze niet zo woekerden! In mijn vorige tuin kwamen ze zelfs tussen de stoeptegels op :X

Paula

• loes

haha, paula. ik heb ooit een paar stukjes uit de tuin van mijn tante meegenomen, samen met het muurleeuwenbekje. een aantal jaren later zei ik ; als ik ooit een hekel aan iemand heb, geef ik ze een stukje l.v.d. prachtig bloemetje, daarom nam ik het mee. geloof ook niet dat je het ooit kwijt kan raken. eergisteren een stukje tuin opgeruimd en kwam tot zeker 40cm diep, de witte slierten tegen. alleen met een tuinvork krijg ik het er redelijk uit. nu mag het wel weer een poosje verder groeien, want er zullen wellicht nog ergens stukjes zitten. vindt ook dat als het zo'n dichte mat wordt, er niet veel bloemetjes aan komen en niets anders krijgt nog de kans zich te ontwikkelen.

• maria

En zo zie je maar weer: de plant moet bij de bodem passen.Ik heb verschillende malen wortelstokjes van L. geplant en ze zijn nooit verschenen.

• cowi

ik maakte melding van die l.v.d. omdat ik er van op keek dat het nu allemaal zo hard groeit in de tuin.Gister had ik nog niks gezien van die l.v.d. volgens mij werken de planten s,nachts door.

Ik vindt de plant op zich wel leuk en ze ruiken heerlijk,maar woekeren ze teveel dan trek ik het uit de grond. Zo kan je uiteindelijk zelf bepalen waar je ze wilt hebben.

gr. cowi

• boerderij bert

Bij mij willen ze ook niet groeien.

Na 1 jaar zie je ze niet meer terug.

Andere grond waarschijnlijk.

• loes

ik las toevallig gisteravond dat de convallaria majalis tot Lentebloeier van het jaar 2013 gekozen is (door een jury van deskundigen)

• cowi

hebben ze vast bij mij in de tuin gekeken. gr. cowi

• w.p.m.

Ze heten toch lelietjes DER Dalen?

Heb ik altijd geleerd tenminste …

Groetjes, wpm

• loes

in het tijdschriftenartikel wordt hij ook lelietje-van-dalen genoemd. zelf heb ik ook wel eens getwijfeld, en hoe deze naam tot stand kwam weet ik niet aangezien hij van nature uit bosachtig gebied komt. wordt blijkbaar ook wel meiklokje genoemd. dank dat die naam dit jaar wel klopt.