eindelijk heb ik twee zaden die zijn uitgelopen (kiemen) Nou heb ik een vraagje daarover. Ik wil ze nu in een potje zetten maar hoe moet dat. Het kiemplantje naar boven,dus het zaadje in de grond,of juist andersom?
gr. cowi
cowi, wat leuk dat het toch gelukt is met de mirabilis zaadjes. sommige soorten duren gewoon wat korter/langer. ik heb vanmorgen mijn zaadjes in potjes gezet. had gisteren moeten doen, want het kiemgedeelte werd te lang en is lastig in de aarde te frommelen. zoals je ziet, waren er al blaadjes aan het vormen. dus een gaatje in de potgrond maken en kiemdeel er voorzichtig in zetten met het zaadje net aan de oppervlakte. daar komt dan binnenkort het eerste blaadje(s) uit. ik heb al een paar keer grotere zaden gedaan en die zag ik als het ware per uur ontwikkelen. heel leuk om te zien. geeft je toch weer een andere kijk op wat er allemaal gebeurd eerdat je plant in de tuin staat.
suc6
eigenlijk nog een paar dagen zoals je met het zaad in papier deed. overdag op een licht, maar niet zonnig plekje en snachts een beetje warmte zolang de nachten zo koud zijn. je zult vanzelf merken dat het sterke zaailingen worden en dan zoals met zaaien in grond, afharden. enige wat je eigenlijk doet met deze methode is de zaadjes op een andere manier laten ontkiemen. let je ook op dat ze niet uitdrogen. ik heb een fles die fijn verneveld en die spuit ik 1@2x per dag over de plantjes - ook als ze nog in het papier zitten. natuurlijk kan er ook altijd nog iets mis gaan net als bij iedere zaailing.
nou loes dit is het begin. Ziet er wel goed uit he? Zo heb ik er nog vier en dan moet ik de kiemplantjes nog doen die in het plastic zitten. Daarna begin ik met de rest van de zaden die nog in het zakje zitten maar het is ook mogelijk dat ik die in de week zet en ze dan meteen in de grond doe.
gr. cowi
dat ziet er stevig en gezond uit, cowi. leuk dat het zo goed gaat. de rest kan je inderdaad “voorweken”. noteer dan eens wat tijden en dan kan je vergelijken of het even snel gaat om op dit stadium te komen.
ik heb afgelopen vrijdag, toen de hibiscus zaadjes in de grond gingen, paprika zaadjes op het papier gedaan en die gaan morgen de grond in. de hib. gaan ook voorspoedig. morgen kijken wat er dan weer voor zaadjes voorradig zijn om te ontkiemen.
grts
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?