WEER een vraag

• anja

wie weet hoe lang een kersenboom er over doet om vruchten te krijgen?

ze hebben hem uit een pit laten groeien

• anja

sorry een domme vraag:D

ik weer in de bocht.

• Paula

Er bestaan geen domme vragen, Anja. Helaas weet ik daar geen (slim) antwoord op. Ik schat toch al gauw een jaar of 5. Komen er wel vruchten aan? En worden het dezelfde als de moederboom? Weet ik ook niet. Denk eigenlijk van niet. Net als appels en peren, worden kersen geënt op een (wilde) onderstam.

Paula

• Carin64

Aan het einde van onze tuin, in een stukje onland heeft zich een kers uitgezaaid. Waarschijnlijk heeft een vogel ooit een kers gegeten in de kersenboomgaarden in de straat en de pit uitgepoept. Het heeft een flink aantal jaren geduurd voordat hij bloeide en nu bloeit hij wel ieder jaar, maar ik heb er nog nooit een kers aan zien zitten. Zaailingen hebben niet dezelfde eigenschapoen als de boom waar de kers vandaan komt. Daarom worden goede rassen vegetatief vermeerderd. De kans dat een zaailing lekkere kersen oplevert lijkt me niet groot, nattuurlijk nog afgezien van het feit hier alle kersenboomgaarden onder enorme netten staan, anders blijft er geen kers over.

• plantadvies

Kan wel 5 jaar duren eer er vruchten gaan groeien, als dat gebeurt. De kans dat je zure kersen krijgt kan dus ook. Als het dus om de kersen gaat, zou ik het dus niet doen.

Plantadvies