Gevreet in mijn pompoenplanten!!!

• Anly

Advies gevraagd!! Ik had in mijn kas al mooie grote pompoenplanten opgekweekt, vanmorgen voor het naar de kerk gaan al water gegeven, deur van de kas open gezet en vanavond toen ik weer even de kas controleerde ontdekte ik tot mijn grote schrik dat bijna alle mooie pompoenplanten zijn opgegeten, alleen nog een klein staakje staat boven de grond! Ik heb mijn bakjes maar even in veiligheid gebracht hierbinnen, hopelijk heb ik hier geen muizen. Er staat nu een muizenval op scherp in de kas, in de hoop dat dit al afschrikwekkend genoeg is, deuren van de kas dicht, ramen ook en ik hoop dat mijn plantjes die er nog wel staan het gaan overleven, er staat namelijk allemaal vergelijkbaar lekkers in de kas, courgetteplanten die al goed groeien en zo. Wat kan ik er tegen doen? Wat is het geweest, zou het helpen als ik een oude hordeur voor de deur van de kas maak? Dan komen konijnen er wellicht niet zo makkelijk meer in, als ze dat al waren natuurlijk. Mijn man zei al dat ik er maar een webcam bij moest hangen…..

Ik heb ondertussen ook een fruitkooi gebouwd, ik had er een beetje de balen van de vogels mijn kleine fruit allemaal opaten, hopelijk krijg ik dit jaar nu eens zelf wat rode bessen en frambozen, bramen en kruisbessen…

Kortom, weer genoeg gezeurd, wie heeft een goede tip???

Groeten,

Anly

• maria

Als je geen slakkensporen ziet, kunnen het best muizen zijn die een hapje komen eten.Afschermen van de jonge plantjes met horregaas is dan een middel om ze te beschermen.Voor konijnen is zo'n hordeur prima, ze hebben overigens maar een halve meter hoge versperring nodig.Tegen muizen helpt zo'n hordeur niet,ze kruipen door de kleinste gaatjes.En je kunt momenteel ramen en deuren overdag niet gesloten laten.

Ik heb het al lang opgegeven te denken dat de bramen, de aalbessen en de frambozen voor mij zijn, die zijn voor de hond, de vossen en de vogels.Ik plant zelfs aalbessen en kruisbessen in de boomwallen voor de vogels.En ik heb een heel goede groentenman. en straks weer heerlijke grote zoete aardbeien van Jan.

De dieren hebben honger, dat is duidelijk merkbaar.Door de lange koude valt er buiten nog niet zo veel te halen.Bij mij vreten de reeën alle geraniums in de tuin op.Vroeger kwamen ze daar nooit.Maar de boeren hebben in de wijde omgeving bijna alle grasland omgeploegd voor mais dus die dieren hebben honger.Het is wel een merkwaardig gezicht als er ineens een drachtig ree op twee meter afstand over je terras loopt of ligt te herkauwen in de border.Maar ik heb het hele jaar door zo veel plezier aan die dieren, dat ik het ze vergeef…

• Paula

Dat zou ik ook doen Maria!! Wat een voorrecht heb jij dat de reeën door je tuin banjeren. Dat je dat niet altijd leuk vindt, kan ik me ook heel goed voorstellen.

Paula

• Anly

ja, Maria, het is een heel dubbel iets hoor! Ik vind het ook een prachtig gezicht als er herten door de tuin lopen, maar ik ben nog naïef, ik wil op zijn minst een poging wagen om iets van de vele fruitbomen en struiken voor mezelf te houden. Ik heb wel ook in de houtwal al frambozen gezet en ik ben inderdaad van plan om er straks ook een rijtje bessenstruiken in te zetten, op een gegeven moment moet ik toch snoeien en dan stek ik ze gewoon. Ik hoop dat mijn horregaas afdoende helpt, ik was wel tevreden over op mijn oplossing, had net de hor in de tuindieren van ons huis vervangen en de oude toch nog maar even bewaard, komt altijd van pas zoiets…. (zo ligt er nog wel meer in mijn schuurtje eigenlijk, hoop dat het echt nog eens van pas komt allemaal!) Ik geniet trouwens wel van het wonen in Hoenderloo, een bevoorrecht mens voel ik me als ik naar het dorp fiets en de prachtige doorkijkjes in ons dorp zie! Bovendien wonen hier fijne mensen, ben hier op mijn plek!

Groeten en fijne dagen!

Anly

• margreet

Maria, die herten komen wel echt dichtbij zeg! Wel uniek hoor.

Maar snap dat het voor jou een dubbel gevoel is.

Je wilt toch ook je tuin voor jou.