brillantasia

• loes

mijn brillantaisia subul. staat er mooi bij, maar de puntjes van het blad worden bruin. is dit een tekort aan eoa stofje ? hij wil een langsaamwerkende meststof en dat heb ik staan - 17+17+17. zou dat goed moeten zijn ?

• Margriet

Dit is geen gebrek, dit lijkt wat koude wind schade. Gr. Margriet.

• anja

ja dat denk ik ook Loes

• loes

ik hoop dat dat het is. hij heeft toch tot voor kort binnen gestaan en daarna op een warm, beschut plekje, buiten. ik houd het nieuwe blad in de gaten. en verder hoop ik dat het nu afgelopen is met koude vlagen.

bedankt

• lutetia

Het is wellicht ook te wijten aan het gebrek aan luchtvochtigheid. Wat fijn voor je dat die de winter overleefd heeft;die van mij heb ik bijna 4 weken geleden verpot,maar er zat nergens een groeipuntje;het wortelgestel leek dood; misschien dat die toch nog uit gaat lopen;je weet het maar nooit! Luut

• loes

luut, ik moet heel eerlijk wezen. ik heb deze plant afgelopen feb. meegebracht uit kaapstad. ik had er bij de botanische tuin eentje gekocht voor “mijn”tuin daar. tuin is van mijn vriendin, maar er staat inmiddels een hele grote stempel “loes” op. ging toen even zoeken wat er over geschreven werd en zag dat jij en mike hem delen. ben toen zelf een klein exemplaar gaan halen om mee te nemen. hij heeft dus al heel wat meegemaakt en tot voor kort binnen gestaan, wat ook niet echt is zoals hij het in afrika gewend was. zou dus een koud windje, maar zeker ook luchtvochtigheid kunnen wezen wat de zwarte puntjes veroorzaakt. ik ga de jonge blaadjes goed in de gaten houden. de instructies van kirstenbosch zijn ; half-schaduw en langsaamwerkende mest. ik hoop dat jouw exemplaar nog wat gaat doen. ik wacht in spanning af hoe hij zich ontwikkeld en als dat goed gaat kan ik ook stekken maken zoals jullie. daar zal ik je dan mettertijd over raadplegen.

overigens, mijn zielige fremontodendron waar geen blad meer aanzat, maakt heel voorzichtig allemaal nieuwe scheutjes. ik weet wel dat bijna alle planten nieuw te kopen zijn, maar iets wat opnieuw uitloopt, geeft toch wel een kick !

grts