update plannen voortuin en vraag

• Melanie

Hallo,

alweer een tijdje geleden vroeg ik jullie mee te denken over de verandering van onze voortuin. Inmiddels zijn we zover! De oprit wordt wat verbreed en loopt dan in een vloeiende lijn over in een bestraat stukje onder de ramen waar het bankje komt te staan. Ongeveer ter hoogte van het stukje muur tussen voordeur en raam komt een fruitboompje aan de stoepkant. Ik heb ondertussen een introductiecursus permacultuur gedaan en wil er een soort van eetbare bostuin / pluktuin van maken. Dus zullen er ook bessen in komen en en andere gewassen. Voor het bankje, ongeveer in het midden van de tuin komen laagblijvende kruiden, misschien een kruidenspiraal zodat we vrij zicht hebben vanaf het bankje. Verder nog hoogte dmv torens voor bonen, siererwten of gewoon hoge sierplanten.

Maar zoals jullie zien zal hiervoor het gazon eruit moeten! Hoe pakken we dit het beste aan? Omspitten of afvoeren? En indien het laatste, aanvullen met?

Alvast bedankt weer!

• maria

Leuk voor de passerende jeugd, al dat fruit in de voortuin!:D

• Margriet

Maria, de jeugd eet geen fruit van de struik. Dat was in de tijd van “jantje zag eens pruimen hangen”.

Melanie, dat gras moet je idd uitspitten en afvoeren. Dat zullen flinke plaggen zijn. Aanvullen met mooie aarde of compost (liever) gemengd met tuinaarde. Bedenk wat je wilt planten en pas je nieuw op te brengen grond erop aan, je hebt nu de kans! Fruit wil zon en vruchtbare grond, jij hebt de regie. Investeer in je grond, de planten die je gaat kopen moeten het ermee doen. Bodem is het belangrijkst!

Bedenk wel dat kruiden niet de mooiste planten zijn. (wel de lekkerste!) De prachtige mooie kruidentuin is al snel een zootje ongeregeld want kruiden groeien erg snel. Flink van knippen en eten dus. Misschien combineren met een aantal mooie bloeiende planten, eenjarigen? (lange tijd bloemen). Heb je toch iets dat kleur geeft.

Verder ben ik dol op een eetbare tuin. In combinatie met wat mooie vaste planten/struiken en eenjarige bloeiers.

Oh ja, denk goed na waar je de struiken plaatst. Ze gaan schaduw geven als ze groeien. En dat mag uiteraard niet op je kruiden, die willen geen schaduw.

Gr. Margriet.

• Melanie

Hoi Margriet,

Bedankt voor de tips! En Maria, als de jeugd gaat plukken, nou graag, misschien worden ze wel aangestoken om zelf te gaan tuinieren! Ik heb al gemerkt dat kruiden regelmatig verjongd moeten worden, misschien houd ik het wel bij de makkelijker soorten. De tuin is op het westen wat betekent dat we vanaf een uur of een volop zon hebben tot 's avonds. Het oorspronkelijke plan was in de cottage garden stijl, dus het wordt idd een combi met mooie bloeiers. Maar nu eerst aan de slag ;-)!

• ria

Ik denk eerder dat de vogels van je bessen gaan genieten dan kinderen.

• Paula

Als je de plaggen met een platte schop afsteekt en in ondersteboven in een voor legt, hoef je het gras niet af te voeren!! Een voor of vore is de geul die je krijgt als je gaat spitten. Waarbij de eerste rij uitgespitte grond in de vore van de laatst uit gespitte grond komt. Beetje moeilijk te verwoorden maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.

Paula

• Melanie

Hoi Paula,

kan ik die grond dan ter plekke laten liggen? Het principe snap ik. Gr Melanie

• de Haan

Zoals Paula al vermelde, het gras onderspitten.

Desnoods 2 of 3 steek diep.

Je voert dan niets af en het verteerde gras is goed voor de grond.

• lutetia

En verwerk gelijk koemestkorrels door de grond. Luut

• Muriëlle mv Jordan en Loïs

Als je iets met kruiden wilt, kun je mooi haagje rozemarijn maken? Lekker en geurt heerlijk en blijft groen.