Stekken van taxus?

• Anly

Hallo allemaal,

Niet zo lang geleden heb ik onze beukenhaag verwijderd (een deel tenminste) en vervangen door taxus. Elke avond geef ik nu water, omdat de regen niet echt veel zoden aan de dijk zet, maar ondanks dat zijn er toch een aantal struikjes die het erg moeilijk hebben, ik denk zo ongeveer 7 van de 100 die ik geplant heb. Dat valt natuurlijk toch nog wel mee, maar ik wil geen gaten in de heg en denk er nu over om van een aantal al wat goed gewortelde struiken stekken te nemen en die er tussen te zetten, ze krijgen dan direct water omdat ik toch al water geef. Ik weet alleen niet helemaal goed wanneer je stekken moet nemen, daar kan ik nog niet zo goed iets over vinden, bovendien beweert de één dat het einde van de zomer het beste is, een ander doet het in juli, kortom ik weet niet goed wat ik moet geloven.

Heeft één van jullie een goed advies? (Of misschien wel meer goede adviezen, je weet maar nooit!)

Alvast bedankt,

Groeten,

Anly, die straks weer verder gaat met snoeiafval van de buxus uit sorteren en stekken van maken en in de tuin verspreid heeeeeeel veeeeel neerzet. Wie weet kan ik straks moeiteloos over buxushaagjes maken… dat is een beetje het idee.

• Margriet

Doe het nu maar, de groeihormonen razen door de planten en stekken kunnen in deze tijd zeer vlot wortels maken. Als het mislukt, doe je het in de zomer weer en in de nazomer weer. Zo vergroot je je kansen.

Denk eraan dat Taxus absoluut niet van natte voeten houdt. Je moet uiteraard goed water geven maar als je bodem wat nattig van zichzelf is, wordt het zeuren met taxus.

Gr. Margriet.

• Anly

Dat klinkt als een goed advies! Ik was het ook al wel een beetje van plan om er mee te beginnen, de buxus van mijn broer bracht me op het idee. Beetje speuren in de boeken en op internet helpt altijd goed om weloverwogen de stappen te zetten. Maar ik laat het nu eerst even regenen, ben er eigenlijk best blij mee, de tuin kon het goed gebruiken. Geeft me even de tijd om lekker rustig te lunchen, stukje te haken en misschien wat te lezen tot het weer weer is om naar buiten te gaan. Net wel even stug doorgegaan en in de kas gaan zitten, maar ik kreeg het domweg erg koud, dan kun je beter even iets anders gaan doen….

Bedankt Margriet!

Groeten,

Anly