Deno methode

• Paula

Een paar weken geleden gaf Loes mij de tip om te zaaien met de Deno methode. Ik heb toen vrijwel dezelfde dag deze methode toegepast op zaden van de Passiflora cearula.Eerst lagen ze vrij licht met bodemwarmte. Na een week bedacht ik dat dat misschien tè licht was. Ik heb ze meteen met zwart plastic afgedekt. De zaden zien er goed uit maar ik zie nog helemaal niks gebeuren! Kán het wel met alle zaden? Of moet ik toch geduld hebben?

Paula

• loes

paula, jammer dat er nog niets gebeurd in het plastic zakje. ik heb geen ervaring met dit zaad, maar heb even gezocht. (sowing pass. c.) zaad moet heel vers zijn anders kan het heel lang duren. ook zou het 24 uur moeten weken, beginnend in warm water, dus ik neem aan dat het harde zaden zijn. maar goed, de deno methode neemt die taak over. zijn ze inmiddels wel wat gezwollen ? want dat schijnt in het water te gebeuren. lees verder dat het best een aantal weken kan duren en temp (20 gr) en luchtvochtigheid belangrijk zijn. als je het pakketje zat ben, dan kan je ze nu ook in een potje met aarde doen en in plastic zakje verder laten ontkiemen.

ik zag pas ook weer over deze methode dat de zakjes opgehangen worden met resultaat dat de worteltjes netjes recht naar beneden “hangen”.

zelf heb ik weer het eea liggen, maar dat gaat ook niet zo snel als de eerdere probeersels. heb hier op het pb geleerd dat sommige zaden juist overdag warm en snachts weer kouder (dus temp verschillen) willen. mischien de reden dat bij mij de cleome nooit lukt. jammer, want ze zijn zo mooi. alles heeft zo zijn eigen manier van voortplanting.

• Margriet

Oh, Cleome hoef je niet te zaaien, Loes. Plenty planten hier! :-)

Ik zal er een paar in P9 houden zodat ze makkelijk te vervoeren blijven. Of misschien naar 1 liter, das ook nog wel te doen.

Gr. Margriet.