Gloriosa Rothschildiana

• lutetia

Vorig voorjaar berichtte ik hier dat de top uit mijn Gloriosa na een val was afgebroken;ze stierf af en deed in 2012 niets meer; begin maart van dit jaar heb ik de kluit voorzichtig omgekeerd;er zaten een paar nieuwe kleine knollen in waar nog geen wortels aan zaten; bij het tuincentrum ben ik een flinke rhizoom gaan kopen; nu is het na half mei en geen van beide laat blad zien;ze staan op een lichte plaats met overdag wat bodem warmte van de CV.ze gaan het zeker doen,maar het duurt wel erg lang. Hebben jullie die ervaring ook en hoe behandelen jullie die rhizomen? Luut

• loes

luut, ik heb zowel oude als nieuwe rhizomen in potten staan. ik doe ze in potten waar de rhizoom bijna overdwars in past. de kant waar hij afgebroken is leg je net boven en tegen de rand van de pot en de groeipunt iets lager - een cm of 5 dieper dus. ook niet klem tegen de pot, want hier vormt hij tijdens en na de bloei weer die 2 nieuwe groeipunten, dus daar moet plaats voor blijven. heb je goed gekeken dat de groeipunt er goed gezond uitzag ? ik had 2 nieuwe bij vr..ken gehaald en eentje teruggebracht want daarvan wist ik zeker dat het niets zou worden. ze bestuiven die dingen met eoa middel tegen schmmel en dat was 'm niet wel bekomen. hij hoort toch al heel snel een groeipunt te maken. ik moet eerlijk toegeven dat de 6 planten die ik heb staan zich heel verschllend ontwikkelen. ze zijn allen op dezelfde dag opgepot en hebben bij elkaar gestaan. de grootste staat al buiten met 2 knoppen en de kleinste komt net boven de grond en de rest alles ertussenin.

of die van vorig jaar van jou iets gaat doen, weet ik niet, want als de plant beschadigd is, kan hij niet meer de energie steken in het vormen van de nieuwe rhizoom (2 nieuwe groeipunten) voor volgend jaar.

ik was in 2011 tijdens de kom in de kas dagen bij een gloriosa kweker en heb toen goed kunnen zien hoe het allemaal gedaan wordt. na 4 weken beginnen ze met het ombuigen, maar dat doe ik niet. ik laat ze gewoon omhoog gaan. en dan nog 4 weken later bloeien ze daar.

dus even kijken of ze niet te diep liggen en gewoon lekker licht houden. dan moet het lukken.

• anneke Im

bij mij doen ze het ook ik heb er twee

een is er verder dan de ander maar die is al 60cm en de andere nog niet .

Morgen zal het droog zijn maar bewolkt er moet zon erbij komen!!

• Carin64

Ik heb dit jaar voor het eerst een paar “knollen” gekocht en opgepot. Ik heb er dus nog geen ervaring mee, maar er is nog niks te zien.

• loes

ik heb even wat fotos gemaakt. 2 knollen worden er net wakker - gelukkig. 2e foto kun je zien hoe hij zich ontwikkeld - dit was hoe hij uit de donkere kast na de winterslaap kwam. buiten staan er 2 waarvan 1 al knopjes heeft en de ander die maakte zomaar 2 stengels vanuit 1 punt. zo zie je dat ze allemaal verschillend hun gang gaan. als je nieuwsgierig bent en wil zien hoe het er uitziet ; voorzichtig de grond weghalen want als je dit puntje beschadigd, is het over en uit. gebeurd er helemaal niets meer

.

• lutetia

loes,bedankt voor je beide antwoorden;ik heb al jarenlange ervaring en heb ze behandeld zoals jij beschreef;maar nog steeds niets te zien. Luur

• loes

dan maar geduld, luut en absoluut wat zonne-warmte voor deze beauties.

• anneke Im

Zo staan ze er bij mij bij in een al een knop.