clerodendrum ugandense

• loes

we hebben hier een aantal x een discussie gehad over de winterharde c.ugandense van mike. ik heb er ook een van en daar inmiddels weer 3 zaailingen van staan. eind sept plaatste mike fotos van de toch wel afwijkende bloemen (stippels) en vroeg of wij een naam erbij konden geven. ik ben er toevallig achter gekomen dat we het hier niet over een clerodendrum, maar de caryopteris divaricata hebben. alles klopt - winterhard, uitlopen vanuit de grond en de onaangename geur. er is overigens nog een plant met soortgelijke bloemen, de trichostema dichotomum, maar het groen ervan is anders. de clerodendrum is al vele jaren een favoriet van mij, vanwege de leuke blauwe vlindertjes, maar dat er nog 2 planten (en mischien nog wel meer) zijn die zo op elkaar lijken, had ik niet kunnen bedenken.

• Margriet

Die caryopteris is echt beeldschoon!

• anneke Im

loes heb jij de clerodendrum ugandense mee genomen uir ZA?

vind hem ook mooi .

ik vind de caryopteris ook erg mooi.die niet zo hoog word

ben maar even aan het google wat een rot weer en koud .

• loes

nee, anneke. de clerodendrum koop je gewoon hier in nl. komt regelmatig wel ergens langs. mijn discussie gaat over de plant die mike als winterhard heeft staan, maar achteraf geen clerodendrum blijkt te zijn - dus die met de stippelbloemetjes. die heb ik met de tuindag bij mike, meegenomen en die bloeide ook nog, vandaar dat ik zaad en nu jonge plantjes heb. maar er moet dus een ander naambordje bij. de echte clerodendrum is absoluut geen vaste, maar kuipplant die uit centraal Afrika komt - dus van warmte houdt.

• lutetia

Loes, Dankjewel voor deze nuttige informatie!Ik heb deze plant via Mike in mijn collectie;zij heeft een heel kleine uitloper,maar dat zal wel goed komen;zonnig staat ze ,mits de zon eindelijk zal schijnen! Luut