agapanthus

• lutetia

Al een jaar of 7 heb ik een Agapanthus in een 30 cm-doorsnee pot staan;hij barst er bijna uit,maar het wortelgestel,dat tot bijna boven de de aarde uitkomt, vult de helft van de ruimte;zal ik hem nu in een veel grotere pot zetten,bv 40 cm of 50 cm met wortel en al?Dan zal hij vrijwel zeker volgend jaar ook bloeien; het kan ook zijn dat hij door een deel van het wortelgestel weg te halen hij een stimulans om te overleven krijgt en daardoor extra bloeit volgend jaar.

Wie van jullie heeft hier ruime ervaring in? Morgen komt nl mijn jongere zus die me hierbij kan helpen,omdat het voor mij alleen eigenlijk te zwaar is. Graag met commentaar op de verschillende vragen die achter de tekst zitten! Luut

• kuuk

Wel een reactie, maar geen ervaring. Kan dus helaas niet helpen.

• loes

luut, in een grotere pot zetten, dan krijg je weer nieuwe uitlopers. in een te kleine pot maakt hij alleen steeds meer wortels. hoe ook ooit dat fabeltje van die kleine pot, in de wereld gekomen is, begrijp ik niet. wel goed mest geven. ik heb ze jaren gehad, maar ben tegenwoordig met allerlei andere kuipplanten bezig.

suc6

• lutetia

er zitten slechts drie planten in die nog niet de helft van de pot vullen;toch een grotere pot of een gedeelte van de wortels afknippen…… luut

• loes

dat is vreemd luut, want meestal is het juist de wortelkluit die de pot uitelkaar scheurt. ik zou hem toch in een 40 cm pot zetten en niet aan de wortels rommelen. bloeit hij altijd wel goed ? wel voor de bloei een hoge kalium gehalte mest geven, anders blijft hij alsmaar blad maken, maar dat zal jij als ervaren kuipplanten liefhebber wel weten. geldt overigens voor alle planten. mischien wil een van ons eens uitleggen hoe dat met de NPK zit, want ik merk dat als ik er in mijn omgeving over begin, ze me aankijken of ik van mars kom. meststof toedienen doen ze meestal niet, en als ze een keer een doos/fles kopen, is het meestal niet de juiste. beter dan niets, maar het is niet zo moeilijk.

• Paula

Vorig jaar had ik op de markt een flinke pol gekocht. Had hem thuis meteen in tweeën gedeeld. Die gaat niet bloeien, was de reactie van mijn vriendin!! Maar dat viel reuze mee!! Beide pollen hebben goed gebloeid. Ze staan bij mij in de volle grond. Een heeft ook de winter in de volle grond overleefd. (De ander ook maar die had ik uitgegraven)

Paula

• Margriet

Hoi Luut,

Ik heb deze link al eerder geplaatst maar hij blijft leuk. Veel antwoorden, deskundige kweker. Kijk op dezelfde website ook bij “veelgestelde vragen”.

Mijn linkje gaat als het goed is naar de “fabels over agapanthus”.

Groetjes! margriet. http://agapanthus.nl/web/Fabeltjes/

• lutetia

Margriet en de anderen,bedankt! Luut

• margreet

Mijn Agapanthussen zaten heel krap in een hele grote pot en zijn eruit gebarsten. Heb ze toen verdeeld over twee potten en bloeiden altijd rijkelijk.Ik gaf ze kalk en mest door het jaar heen.

Tot de strenge winter… alles dood gevroren in de garage.

Nu heb ik weer nieuwe wortelscheuten, maar ben benieuwd of ze op komen. Ik hoop van wel.

Luut succes met die van jou.

Margriet bedankt voor het plaatsen van de link, ik heb hem bij mijn favorieten gezet.

• Paula

Erg jammer van die oude planten Margreet!! Zie je nog geen groei in de nieuwe? Dat zou dan wel erg laat zijn!! Bij mij zijn ze al zo'n 10 cm hoog en staan in de volle grond. Zou ook willen zeggen “volle zon” maar die zien we weinig de laatste tijd>:D<

Paula