tuin ontmantelen

• cowi

ik heb een achtertuin van plm.5 mtr.breed,en diep plm.12 meter. En alles staat vol met planten,zwartegrond zie je bijna niet meer. Ik heb ook nog een voortuin van plm.5mtr.breed en diep plm.6.50mtr.ook vol met planten en natuurlijk een terrasje waar mijn man en ik vaak zitten omdat dit aan de weg ligt en reuze gezellig.Ik kom ook op een leeftijd dat ik wel eens denk,alweer in die tuin duiken want ik zie een grassprietje,of zevenblad.Ook zulk lekker spul.(van de buren).Voordat je het weet werk je toch ongemerkt een paar uurtjes.Van het een komt het ander.Ik doe dit allemaal alleen want mijn man heeft geen verstand van planten en lichamelijk gaat het wat moeilijker.Wel plankie timmeren,of wat steentjes verleggen.En voor het zware werk heb ik mijn schoonzoon en zijn zoon van 18 jaar. Zij wonen naast ons.

Op een ochtend zitten we aan de koffie,zonnetje erbij,ik kijk zo naar m,n voortuin en ik zeg tegen mijn man eigenlijk is dit tuintje net genoeg voor mij.Dus het plan was bij mij gauw gemaakt.De achtertuin doen we met tegels,hier en daar een paar vakken met betonnen randen er om heen voor vaste planten en een paar klimplanten,en overal potten met planten.Deze week Zijn we dus begonnen om grote planten op marktplaats te zetten,gratis maar wel zelf uit de grond scheppen.Dat is dus al gebeurd,en dat ruimt op. Ik zal jullie op de hoogte houden met de stand van zaken met foto,s.Hierbij de eerste foto,s.

• maria

Lees het laatste boek van Romke van der Kaa eens. Misschien brengt je dat op een even onderhoudsarm, maar veel leuker idee. Waarom al dat gedoe met bestraten, uitgraven van planten enz.? Laat gewoon die vaste planten staan, maai of bestraat één of meer paadjes en verwijder af en toe wat brandnetels, zevenblad en kleefkruid. Werp er af en toe wat zaad in dat je pikt bij anderen, of plant er wat bollen in.Ik doe het al jaren zo. Die vaste planten regelen zelf wel wie mag blijven en wie het onderspit delft.

En weet je waar ik het meeste werk aan heb? Aan de bestrating!! die moet schoongehouden worden van alles wat er op waait, er groeit onkruid in de voegen, het wordt glad door mos, als het vriest moet je oppassen om niet te vallen enz. En bestrating die niet goed schoongehouden wordt ziet er slordig uit.Hoe minder bestrating hoe minder werk heb ik ontdekt!!

• Hinke

Ben het helemaal met Maria eens, ook ik kan mijn tuin niet meer zo onderhouden als ik gewend was dus ik laat de tuin zijn gang meer gaan, er verdwijnen wat planten en het is wat wilder dan anders, zwarte grond is er niet meer te zien, nou vind ik dat juist leuk. Maar waar heb ik het meeste werk van? De bestrating, vandaag weer een stuk wat onkruid geplukt want ik wil beslist niet spuiten maar je blijft bezig. Zevenblad heb ik ook en af onkruid maar daar pluk ik elke week wel wat van weg. En ja er staat wel eens wat onkruid maar dat is dan niet anders. Ik kan me er wel druk over (blijven) maken maar dan moet ik gaan verhuizen en dat wil ik dus voorlopig nog lang niet.

Maar hoe dan ook, succes met je plannen.

Hinke.

• loes

jeetje cowi, dat is radicaal !! mijn achtertuin is even groot als die van jou en vóór een stuk kleiner, maar ook wel intensief beplant. ik haal me ook steeds meer werk op de hals, maar de tuin/planten zijn daar niet de hoofdmoot. méér alles wat er bij komt zoals bestrating en schutting,zaaien, vermeerderen. mijn man geniet van de planten en insecten die we binnen lokken. hij timmert, last en maakt alles wat ik bedenk, maar het echte tuinwerk mag hij zich niet mee bemoeien :) ik ben het dus eens met maria dat vaste planten en verwildering eigenlijk dé oplossing zijn. planten in potten hebben ook véél aandacht nodig. maar ja, je tuin is al “op de schop” dus geen weg terug voor jullie. ik ben ook geen tiener meer (64) maar hoop deze beslissing nog een paar jaar voor me uit te schuiven. en je grote voortuin maakt het weer goed. geniet daar maar van en dan mettertijd de inrichting van het nieuwe plan.

grts

• cowi

ja loes toen ik zo oud was als jij was het voor mij ook geen probleem (ook niet voor mijn man) maar nu denk ik daar even anders over. Toen deed ik alles in de tuin met veel plezier.Maar nu ben ik 73 jaar. Een paar maanden geleden dachten wij er serieus over om naar een (nog te bouwen)appartement te verhuizen. Maar toen ik die kleine balkonnetjes zag,net genoeg voor twee stoeltjes en een tafeltje dacht ik nee dat niet.Onze dochter zei al mam niet doen hoor want u gaat dood zonder tuin.Dus wij blijven waar we zitten. Het is ook niet zo dat ik het lichamelijk niet aan kan,maar ik wil het gewoon wat makkelijker hebben. Ik fiets veel,een paar keer in de week lange wandelingen van plm 15 a 20km.Energie heb ik wel,maar er zijn meer dingen die ik leuk vindt. Vandaag heb ik heel veel planten uitgespit,klimhortensia weggehaald,die groeide door de rietmatten heen.Planten overgezet in een ander deel van de tuin.Alle tuinafval meteen in de container wel 6 vuilniszakken vol.

Ik vindt het wel leuk dat jullie meedenken met voor-en nadelen. We zullen zien,ik kijk nu al met veel plezier mijn achtertuin in en in mijn gedachten zie ik al voor me hoe het zal worden. Ik heb het ontworpen en ingedeeld en mijn man weet precies hoe ik het hebben wil,en heeft vandaag samen met onze schoonzoon het eerste vak afgemaakt.

jullie horen nog wel van me. groetjes, cowi

• loes

plannen zijn als planten, als het zaadje gezaaid is, is er geen keren meer aan. geniet vooral van het doen en alle andere dingen die je leuk vindt.

• Margriet

Oh, wat een stap Cowi! Sterkte met al het werk!

• cowi

nou dat valt wel mee hoor Margriet. Ikzelf heb bepaalde planten in plantenbakken gezet. Via marktplaats had ik gratis tuinplanten aangeboden (wel een schop meenemen). Een mevrouw heeft al heel wat meegenomen.Vanavond komen er ook nog twee tuinliefhebbers en dan hoop ik dat ik alle planten kwijt ben. Ik heb er nog een reserve staan voor het geval dat ik nog een paar planten overhou.Maar dat denk ik niet. De zwarte grond biedt ik ook gratis aan via marktplaats (zelf een schop meenemen) Dus dit zware werk wordt voor mij gedaan. Mijn man en schoonzoon hebben van de week het eerste vak voor de planten aangelegd. Een vak van 90x 2mtr. en vijf en twintig cm.hoog. Nou daar gaat ook aardig wat grond in.

Over 14 dagen komt mijn andere schoonzoon het puin weghalen voor versteviging van de walkant.Dus dat is gewoon dus kijken voor ons. En de tegels worden gelegd door een stratenmaker.

Valt dus erg mee en straks wordt het genieten,want de meeste planten moeten nog in de bloei komen en staan nu al fris en vrolijk in hele grote potten. Jee wat een verhaal maar ik ben ook zo blij dat ik alles geregeld hebt zonder dat het ons veel energie kost.

gr. cowi Heerlijk weer voor de tuin.

• plantadvies

Lekker doen wat je leuk vindt cowi. Wat vele niet weten is dat ik heel wat jaren in de thuiszorg zit, naast mijn bezigheden in de tuinen. Ik zie vele mensen die geen afstand kunnen doen. Afstand van het huis maar vooral van de tuin. Zo heb ik bewust gekozen om geen tuinen in onderhoud te blijven doen. Ik word per slot van rekening ook een dagje ouder. In het begin is dat moeilijk, maar de tijd die je over houdt geeft je veel rust en voldoening. Veel plezier van de nieuwe tuin straks enhuhhh wel een fotootje plaatsen dan hoor.

Plantadvies

• CarlaK

Jee, Cowi, wat een veranderingen, Maar ik begrijp het wel, mijn moeder is nog iets ouder

en het wordt toch lastiger maar ook zij zou niet zonder tuin kunnen.

Dan maar wat makkelijkere vaste planten die minder werk geven.

Maar ik heb ook een vriendin die alles bestraat heeft en daar staat het onkruid

nu bijna een meter hoog want zij heeft een bovenwoning dus komt bijna nooit in haar “tuin”.

Ze heeft vorige jaar flessen vol schoonmaakazijn gebruikt maar ja alle aangewaaide zaadjes

gaan gewoon hun gang weer…

Ik heb ooit geprobeerd er een “echte tuin” voor haar van te maken maar ze weet het verschil

tussen plant en onkruid niet dus trok de vaste planten er steeds uit en het interesseerde haar ook

niet zoveel, dus toen heb ik het maar opgegeven……